ضرورت جراحی آموزشی
ضرورت جراحی آموزشی
به بهانه واخواهی رشته های روانشناسی بالینی و سلامت توسط وزارت بهداشت
بر اساس مطالعات و پژوهش های بین المللی و داخلی، حداقل ٧۵٪ از آموزش کشور های دنیا توسط یک وزارتخانه واحد، بنام “وزارت آموزش” انجام می شود.
این وزارتخانه مسئولیت آموزش از پیش دبستانی تا انتهای تحصیلات دانشگاهی را به عهده دارد.
به عنوان مثال بیشتر کشور های اتحادیه اروپا ار قبیل انگلستان،آلمان، فرانسه ، ایتالیا، دانمارک، هلند و …و همچنین کشور های پیشرفته ای از قبیل آمریکا ، کانادا، روسیه، مالزی، و…با این شیوه به تربیت نیروی انسانی می پردازند.
این کشور ها دریافتند ، آموزش یک پدیده پیوسته است و هرگونه گسستگی می تواند منجر به آسیب های جدی غیر قابل جبران در حوزه آموزش شود.
جالب است بدانید در کشور ما چندین نهاد ،بدون ارتباط با یکدیگرمسئولیت آموزش را به عهده دارند:
آموزش پیش دبستانی( سازمان بهزیستی )
آموزش متوسطه و عمومی (وزارت آموزش و پرورش)
آموزش های پزشکی(وزارت بهداشت)
آموزش غیر پزشکی(وزرات علوم )
آموزش فنی و حرفه ای(وزارت کار)
و در این میان تکلیف دانشگاه آزاد مشخص نیست
هرچند که ما همانند کشور های پیشرفته برای ایجاد وزارت آموزش، امکانات و زیر ساخت های لازم را نداریم، ولی نه تنها مخالف با واگذاری رشته های روانشناسی بالینی و سلامت به وزرات بهداشت بوده ؛ بلکه وظیفه خطیر ما به عنوان متخصصان حوزه آموزش، بازگرداندن بدنه از دست رفته آموزش عالی پزشکی به پیکره اصلی آن یعنی وزرات علوم می باشد.
دکتر فریبرز درتاج
استاد دانشگاه علامه طباطبایی
رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.