دکتر فریبرز درتاج رئیس سومین همایش روانشناسی مدرسه: حجم کتب درسی امکان پرورش و خلاقیت را گرفته است

حجم کتب درسی امکان پرورش و خلاقیت را گرفته است

دکتر فریبرز درتاج رئیس سومین همایش روانشناسی مدرسه:

حجم کتب درسی امکان پرورش و خلاقیت را گرفته است

دکتر فریبرز درتاج رئیس سومین همایش روانشناسی مدرسه: حجم کتب درسی امکان پرورش و خلاقیت را گرفته است

 

رئیس همایش روانشناسی مدرسه با بیان اینکه استفاده از کتب درسی واحد برای سراسر کشور خطرناک است، گفت: حجم بالای کتاب درسی پرورش، خلاقیت و نشاط را گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، فریبرز درتاج در سومین همایش ملی روانشناسی مدرسه با تاکید بر آسیب های روانی، اجتماعی که در دانشگاه الزهرا در حال برگزاری است، افزود: تفاهم نامه ای میان سازمان نظام روانشناسی و وزارت آموزش و پرورش منعقد شده است.

وی ادامه داد: یکی از آرزوهای دیرینه ما شکل گیری آموزش یکپارچه در کشور است برای ما ایده آل است که آموزش فرآیند پیوسته باشد.

رئیس سومین همایش روانشناسی مدرسه، گفت: باید از بدو ورود کودک به پیش دبستانی تا فارغ التحصیلی از دانشگاه یک وزارتخانه متولی باشد که این نیازمند جراحی آموزشی است.

وی با انتقاد به قرار گرفتن برخی از رشته ها زیر نظر وزارت بهداشت، افزود: اقدام آموزش و پرورش با وزارت علوم در کوتاه مدت امکان پذیر نیست، اما حداقل می توانیم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یکپارچه ای داشته باشیم اما شاهدیم نامه نگاری هایی می شود تا دوباره رشته هایی را تحت نظر وزارت بهداشت قرار دهند.

درتاج ادامه داد: بیشترین ساعات درسی را کشور ژاپن با ۲۴۰ روز دارد و پس از آن کمترین ۱۸۰ روز در آمریکا است. اگر تعطیلی مدارس در پنجشنبه ها در کشورمان حساب کنیم پایین ترین ساعت آموزشی را داریم اما حجم کتاب درسی در مقایسه با سایر کشورها دو برابر است.

وی تاکید کرد: حجم بالای کتاب های درسی امکان پژوهش، روش های خلاقانه، امکان ایجاد مدرسه زندگی و بانشاط را از ما می گیرد.

رئیس سومین همایش روانشناسی مدرسه، گفت: استفاده از کتاب درسی واحد برای سراسر کشور خطرناک است. برای هر استان باید تیمی مشخص شود تا محتوای بومی آن استان را تولید کند.

درتاج افزود: معلمان باید حق انتخاب در کتاب های درسی و تولید محتوا را داشته باشند اما امروزه موسسات تولید کتاب های کمک آموزشی که گردش مالی زیادی دارند این امکان را فراهم کرده اند که دارای مجوز نیستند.

منبع: خبرگزاری مهر  ,  خبرگزاری تسنیم

برنامه زمان بندی سومین همایش ملی روان شناسی مدرسه

برنامه زمان بندی سومین همایش ملی روان شناسی مدرسه

برنامه زمان بندی سومین همایش ملی روان شناسی مدرسه


pdf

برنامه زمان بندی سومین همایش ملی روان شناسی مدرسه

انجمن روان شناسی تربیتی ایران iepa.ir

چهارمین خبرنامه الکترونیک انجمن روان شناسی تربیتی ایران

چهارمین خبرنامه الکترونیک انجمن روان شناسی تربیتی ایران ، منتشر گردید.
اخبار انجمن از جمله اعتراض دکتر درتاج مبنی بر انتزاع رشته های روان شناسی بالینی و سلامت از وزارت علوم به وزارت بهداشت ، مصاحبه با دکتر افروز در حاشیه برگزاری کنگره نماز و سلامت روان ، آشنایی با مفاخر روان شناسی تربیتی ایران ، دایره المعارف روان شناسی ، تحلیل نقاشی کودکان کار ، معرفی کتاب مطالب خبرنامه پاییز انجمن روان شناسی تربیتی ایران است.

📌روابط عمومی انجمن روان شناسی تربیتی ایران
@IranEducationalPsychology

 

چهارمین خبرنامه الکترونیک انجمن روان شناسی تربیتی ایران

دکتر فریبرز درتاج drdortaj.ir

شرکت کنندگان در کنفرانس و همکاران روان شناس در ایران:

از طرف انجمن روان شناسی آمریکا (ای. پی. ای) و اعضای آن وهم چنین از طرف خودم به شخصه (Susan H. McDaniel, PhD)، به شما برای برگزاری اولین بزرگداشت روان شناسی در ایران تبریک می گویم. آگاه کردن عموم مردم از اهمیت سلامت روان و اینکه چگونه سلامت روان می تواند بر بهزیستی روانی و سلامت فیزیکی تاثیر بگذارد وظیفه خطیر و بسیار با اهمیتی است.
من اطمینان خاطر دارم که روز روان شناسی که شما برگزار می نمایید برای نشان دادن جایگاه علم روان شناسی در ایران و جهان بسیارموفقیت آمیز خواهد بود و یک مدلی را فراهم خواهد کرد ، برای تعامل جامعه روان شناسی و سازمان شما در جهت ارتقا آگاهی و جنبشی در زمینه تقویت بهزیستی اجتماعی.

Susan H. McDaniel, PhD
رییس انجمن روان شناسی آمریکا (ای.پی. ای)
ىنسال ۲۰۱۶ میلادی

دکتر فریبرز درتاج drdortaj.ir

انتصاب دکتر فریبرز درتاج به عنوان عضو هیئت ممیزه مرکزی وزارت علوم،تحقیقات و فناوری

استاد فرهیخته
جناب آقای دکتر فریبرز درتاج
انتصاب شایسته ی جنابعالی را از سوی وزیر محترم علوم،تحقیقات و فناوری جناب آقای دکتر فرهادی ،به عنوان عضو هیأت ممیزه مرکزی وزارت علوم تبریک عرض نموده.
توفیق روز افزون شما همکار محترم را از درگاه خداوند متعال آرزومندیم.
اعضای هیأت مدیره انجمن روان‌شناسی تربیتی ایران

 

منبع:  http://iepa.ir/public/Event/EventNews.aspx?EventId=1060

دکتر فریبرز درتاج drdortaj.ir

معرفی دکتر فریبرز دُرتاج

سوابق شغلی ـ علمی

نام و نام خانوادگی: فریبرز درتاج
تاریخ تولد: ۱/۶/۱۳۴۶
گروه آموزشی: روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
رتبه علمی: استاد
پست الکترونیک: dortaj@atu.ac.ir
تلفن: ۴۴۷۳۷۵۶۱ ، فکس ۴۴۷۳۷۵۶۲
سمت: معاون پژوهشی سازمان نظام روان‏شناسی و مشاوره کشور
آدرس: تهران دهکده المپیک دانشگاه علامه طباطبائی سازمان مرکزی طبقه سوم

تحصیلات:

– لیسانس روان‌شناسی کودکان استثنایی، دانشگاه شهید بهشتی.
– فوق لیسانس: روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی.
– دکترا: روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی.

سوابق علمی ـ اجرایی(مسئولیت‏ها):

• نماینده وزیر علوم در سازمان نظام روان شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران
• رئیس گروه علمی علوم تربیتی، روان شناسی، علوم رفتاری و تربیت بدنی جشنوراه بین‏النللی فارابی( دوره ششم و هفتم)
• عضو هیأت ممیزه دانشگاه علامه طباطبائی
• عضو کمیسیون تخصصی هیأت ممیزه دانشگاه پیام نور
• معاون اداری ـ مالی دانشگاه علامه طباطبائی
• معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی
• مدیر امور پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی.
• نماینده وزیر در هیأت نظارت دانشگاه ولی‌عصر (عج).
• معاون پژوهشی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
• عضو هیأت ممیزه گروه علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان.
• مدیر مسئول فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی.
• رئیس مرکز راهنمایی و مشاوره دانشگاه شهید باهنر کرمان.
• رئیس هیأت مدیره انجمن روان‌شناسی استان کرمان.
• دبیر اولین و دومین همایش ملی «ارزشیابی و تضمین کیفیت در نظام های آموزشی»
• عضو کمیته علمی همایش « تحول و بازنگری در برنامه های درسی آموزش عالی»
• عضو کمیسیون «تخصصی روان‏شناسی تربیتی» سازمان نظام روان‏شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران
• عضو کمیسیون «تخصصی روان‏سنجی» سازمان نظام روان‏شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران
• عضو کمیته علمی دوره مشترک دکترای آموزش عالی دانشگاه شهید بهشتی.
• عضو کمیته اجرایی اولین کنگره سراسری روان‌شناسی ایران.
• عضو هیأت علمی دومین کنگره سراسری روان‌شناسی ایران.
• عضو کمیسیون ارزشیابی فعالیت‌های فرهنگی اداره کل ارشاد اسلامی استان کرمان.
• عضو شورای پژوهشی تربیت بدنی استان تهران.
• عضو هیأت علمی سمینار زنان و آسیب‌های اجتماعی.
• دبیر اجرایی سمینار برنامه‌ریزی درسی.
• دبیر کمیته شورای هماهنگی خدمات مشاوره‌ای استان کرمان.
• رئیس انجمن روان‏شناسی تربیتی
• مدیر مسئول و سردبیر فصلنامه پژوهش در نظام های آموزشی.
• مدیر مسئول فصلنامه اندازه¬گیریهای تربیتی.
• سردبیر فصلنامه بومی¬سازی.
• عضو کمیته علمی سومین و چهرمین همایش ملی روش¬های نوین آموزشی.

تدریس (دکتری و کارشناسی ارشد)

• نظریه ها و روشهای آموزش.
• روان‌شناسی تربیتی.
• روان‌شناسی یادگیری.
• آزمون‌های پیشرفت تحصیلی.
• کودکان استثنایی.
• راهنمایی و مشاوره بیش از۵۰ پایان نامه و رساله (ارشد و دکتری).

مقالات مجلات(علمی-پژوهشی):

۱- The effect of arousal on false recall and false recognition among children, Fariboez Dortaj, Kazem Nemattollah, Kosar Simiarian. Iranian Psychological Assocaition,vol 2,2010
۲- The Simple and multiple relationship between the quality of face-to-face tutoring services and distance learners achievement, Mahdi Moenikia, Mehran Farajollahi, Fariborz Dortaj & Mohammad Reza Srmadi.World Applied Sciences Journal 11(9):1164-1169.2010
۳- Construction and Normalization of Visual Perception Test for the preschool and Elementary School Stusents inTehran City, Rasole Kord Noghabi phd, Maryam Ashkan MA, Fariborza Dortaj phd, Hasan Mahmoudian MA, IPA international journal of psychology.
۴- Simple and Multiple Relationships Between the Dimensions of library services quality, academic achievement and motivated strategies for learning, Mahdi Moenikia, Mehran Farajollahi, Fariborz Dortaj & Mohammad Reza Sarmadi. World Applied Sciences Journal 14(6):884-888.2011.
۵- شناسایی و طبقه بندی آموزه ها و مفاهیم اخلاقی کتاب های درسی پایه اول دوره راهنمایی،فریبرز درتاج،اعظم علیزاده، سید حمیدرضا علوی.فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری،۱۳۸۹
۶- مقایسه عملکرد خانواده در کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه/بیش فعالی با عملکرد خانواده کودکان بدون اختلال کمبود توجه/بیش فعالی.فریبرز درتاج، اکبر محمدی.فصلنامه خانواده پژوهشی،دوره ششم،شماره ۲۲، تابستان ۸۹
۷- ساخت و اعتباریابی پرسشنامه ایرانی ارزشیابی دانشجویان از کیفیت آموزشی (ISEEQ ).علی محمد رضایی،دکتر علی دلاور، دکتر حسن احدی، دکتر فریبرز درتاج.اندازه گیری تربیتی، سال اول، شماره ۱،بهار ۱۳۸۹
۸- تاثیر آموزش مدیریت خشم بر پرخاشگری و سازگاری اجتماعی دانش¬آموزان پسر ۱۲-۱۵ ساله.دکتر فریبرز درتاج، اسدالله مصائبی، دکتر حسن اسدزاده.روان¬شناسی کاربردی،سال سوم، شماره ۴(۱۲)، زمستان ۸۸
۹- تعیین علل سوئ مصرف و وابستگی به مواد مخدر در مجروحان جنگی،دکتر فریبرز درتاج.فصلنامه علوم اجتماعی، شماره ۴۹، تابستان ۱۳۸۹
۱۰- تاثیر روش آموزش هم شاگردی بر مهارت اجتماعی و پیشرفت تحصیلی،الهام لک، فریبرز درتاج. روانشناسی تربیتی،شماره ۱۳،سال چهارم،پاییز ۸۷
۱۱- تأثیر شبیه‌سازی ذهنی فرآیندی و فرآورده‌ای بر بهبود کارکرد تحصیلی دانشجویان،فصلنامه «اندیشه‏های نوین تربیتی»، دوره یک،شماره ۲و۳، تابستان و پائیز ۱۳۸۴٫
۱۲- ارزشیابی عملکرد تحصیلی دانشجویان سهیمه‏ای و آزاد رشته‌های علوم انسانی «مطالعه موردی پنج دانشگاه دولتی ایران». فصلنامه پژوهش و برنامه‏ریزی در اموزش عالی، شماره ۳۷و۳۸، سال ۱۱، شماره ۳و۴، پائیز و زمستان ۱۳۸۴٫
۱۳- بررسی رابطه نقص ادراک بینایی با اختلال خواندن در دانش‌آموزان پایه اول و دوم ابتدایی شهر کرمان، فصلنامه روانشناسی و علوم تربیتی، شماره ۳، بهار ۱۳۸۵٫
۱۴- بررسی و مقایسه اثربخشی آموزش بهداشت روانی، آموزش مهارتهای ابزار وجود و آموزش مهارتهای اجتماعی در بهبود بهداشت روانی دانش‌آموزان دوره متوسطه و تأثیر آن بر عملکرد تحصیل، فصلنامه روانشناسی و علوم تربیتی، شماره ۳، بهار ۱۳۸۵٫
۱۵- بررسی نقش عوامل درون سازمانی و درون فردی بر وضعیت سلامت روانی مدیران و کارکنان بنیاد شهید. فصلنامه روانشناسی و علوم تربیتی، شماره ۱۰ زمستان ۸۶
۱۶- بررسی وضعیت تحصیلی دانشجویان دانشکده ادبیات دانشگاه شهید باهنر بر اساس سهمیه ورودی. فصلنامه پژوهش در نظام های آموزشی،سال دوم . شماره ۴
۱۷- میزان ثبات مدیریت مدارس. فصلنامه روانشناسی و علوم تربیتی، شماره ۴ تابستان ۸۵
۱۸- بررسی کارآمدی و روش شناختی و منطق هیجانی در کاهش اضطراب. فصلنامه اندیشه های نوین مدیریتی. شماره ۱و۲ تابستان ۱۳۸۵
۱۹- بررسی مهارتهای مطالعه و یادگیری ریاضی دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان. فصلنامه روانشناسی و علوم تربیتی، شماره ۷ بهار ۸۶
۲۰- بررسی ارتباط ابهام نقش تعارض، نقش اضطراب رقابتی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان ورزشکار. فصلنامه پژوهش و برنامه‏ریزی در اموزش عالی، شماره ۲، سال ۱۲، تابستان ۱۳۸۵٫
۲۱- بررسی همگیر شناسی سوء مصرف و وابستگی به مواد مخدر در مجروحان جنگی و همبسته های آن. طب جانباز. سال اول شماره ۳ بهار۱۳۸۸
۲۲- رضایت سنجی جانبازان از خدمات درمانی ارایه شده توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران. فصلنامه علمی پژوهشی طب جانباز سال دوم شماره ۵ پاییز ۱۳۸۸
۲۳- رضایت سنجی جانبازان از خدمات بیمه تکمیلی و رابطه آن با نوع و درصد جانبازی، سارا السادات حسینی فرهنگی ، دکتر فریبرز درتاج ، مهدی طالبی، ص ۱۴، فصلنامه علمی پژوهشی طب جانباز، سال اول، شماره ۴، تابستان ۱۳۸۸
۲۴- بررسی رابطه بین توانایی حل مساله اجتماعی،تکانشگری و وابستگی به مواد در زندانیان به منظور ارائه مدل پرخاشگری، فریبرز درتاج، علی دره کردی، فریبا درتاج.انتظام اجتماعی.
۲۵- مدلسازی تاثیر راهبردهای انگیزشی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان آموزش از دور. مهدی معینی کیا، مهران فرج-اللهی، فریبرز درتاج و محمدرضا سرمدی. فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی، شماره ۱۲ ،بهار ۱۳۹۰
۲۶- مقایسۀ کارکردهای اجرایی بر پایۀ اضطراب امتحان در دانش آموزان پایۀ پنجم ابتدایی، ستاره فیروزی، صغری ابراهیمی قوام، فریبرز درتاج، ( ۱۳۹۰-۱ ) – فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی، جلد ۱۲ , شماره ۴
۲۷- رابطه صفات شخصیتی و خلاقیت در نوجوانان. دکتر فریبرز درتاج، منیر کلانتر قریشی، رقیه عین الله زادگان. فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. سال اول، شماره ۳، پاییز و زمستان ۱۳۹۰
۲۸- میزان توجه به سواد اطلاعاتی در درسنامه‏های بخوانیم و بنویسیم دوره ابتدائی. ناهید لطفی ماهر، دکتر فریبرز درتاج. فصلنامه مطالعات برنامه درسی. سال ششم، شماره ۲۳٫ زمستان ۱۳۹۰
۲۹- ساخت و استاندارد کردن مقیاس خشم چند بعدی در دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان گیلانغرب در سال تحصیلی ۸۷- ۸۶٫ راعد پرواز، علی دلاور، فریبرز درتاج. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، شماره ۵، بهار و تابستان ۱۳۹۰ ص ۴۱
۳۰- تاثیر آموزش و تمرینات تن آرامی بر میزان اضطراب و پیشرفت تحصیلی، منیر کلانتر قریشی ، فلور رضایی کارگر ، فریبرز درتاج ، مهدی شاه نظری ، مجله پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره، سال دوم، شماره ۱، بهار و تابستان ۱۳۹۱ ص ۷۷
۳۱- تاثیر تعدادگزینه های سوال در ویژگی های روان سنجی آزمون و توانایی برآوردشده در مدل های پرسش پاسخ و کلاسیک اندازه گیری، بهنام کریمی، محمدرضا فلسفی نژاد، فریبرز درتاج. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، شماره ۶، پاییز و زمستان ۱۳۹۰ ص ۱
۳۲- بررسی پیام ها و مفاهیم اقتصادی در کتاب های درسی دوره ابتدایی، بتول سیدی، دکتر فریبرز درتاج، دکتر سیدعبدالمجید جلایی، فصلنامه پژوهش های اقتصادی ایران، شماره ۴۹، زمستان ۱۳۹۰ ص۳۵
۳۳- ساخت و اعتباریابی پرسشنامه ایرانی ارزشیابی دانشجویان از کیفیت آموزشی (ISEEQ)، علی محمد رضایی ، دکتر علی دلاور ، دکتر حسن احدی ، دکتر فریبرز درتاج، فصلنامه اندازه گیری تربیتی، شماره ۱، بهار ۱۳۸۹ ص ۱۲۱٫
۳۴- مقایسه ناگویی خلقی و کنترل عواطف در مادران دانش‏آموزان با و بدن ناتوانی یادگیری. محمد جواد بگیان، دکتر فریبرز درتاج، مهدی محمد امینی. فصلنامه ناتوانی های یادگیری، شماره ۲، زمستان ۱۳۹۱٫
۳۵- بررسی میزان تاثیر برنامه منتخب حرکتی بر توانمندی ادراکی ـ حرکتی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دیرآموز پایه دوم. دکتر فریبرز درتاج، لیلا عاصمی. شماره ۴، زمستان ۱۳۹۱٫
۳۶- تاثیر آموزش و تمرینات تن آرامی بر میزان اضطراب و پیشرفت تحصیلی. منیر کلانتر قریشی، فلور رضائی کارگر، دکتر فریبرز درتاج، مهدی شاه نظری. فصلنامه پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره. سال ۲، شماره ۱، بهار و تابستان ۱۳۹۱٫
۳۷- اثربخشی آموزش و تمرین¬های تن¬آرامی بر اضطراب و ظرفیت حافظه¬کاری، منیر کلانتر قریشی، احمد برجعلی، عباس زامیاد، دکتر فریبرز درتاج، فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، سال دوم، شماره ۶، بهار ۱۳۹۱٫
۳۸- مقایسه تاثیر روش آموزش مبتنی بر الگوی پنج مرحله¬ای بایبی و سنتی بر خلاقیت و یادگیری دانش¬آموزان سال سوم راهنمایی در درس علوم، مهسا مرادی، خدیجه علی¬آبادی، فریبرز درتاج، فصلنامه یافته¬های نور در روان¬شناسی، سال هفتم، شماره ۲۴،پاییز۱۳۹۱
۳۹- تاثیر آموزش جرئت ورزی بر میزان قاطعیت، دکتر مهران سرداری پور، فصلنامه پژوهش در نظام های آموزشی، دکتر فریبرز درتاج، حسین پایندان، شماره ۱۰، پاییز ۱۳۸۹
۴۰- بررسی پیام ها و مفاهیم اقتصادی در کتاب های درسی دوره ابتدایی، فصلنامه پژوهش های اقتصادی ایران، بتول سیدی، دکتر فریبرز درتاج، دکتر سیدعبدالمجید جلایی، شماره ۴۹، زمستان ۱۳۹۰
۴۱- بررسی رابطه ی ادراک از محیط کلاس درس و جهت گیری هدف با پیشرفت تحصیلی ریاضی در دانش آموزان دختر پایه ی سوم متوسطه، فصلنامه روانشناسی تربیتی، پروین قدیری، حسن اسدزاده، فریبرز درتاج، شماره ۱۹، زمستان ۱۳۸۹
۴۲- هنجاریابی، روایی و پایایی آزمون رشد ادراک دیداری فراستیگ در بین دانش آموزان پایه های اول و دوم دوره ابتدایی شهر تهران، فصلنامه روان شناسی کاربردی، دکتر رسول کرد نوقابی، دکتر فریبرز درتاج، شماره ۳، تابستان ۱۳۸۶
۴۳- بررسی کارآمدی دو روش شناختی و منطقی – هیجانی در کاهش اضطراب آزمون و بهبود کارکرد تحصیلی، فصلنامه اندیشه های نوین تربیتی، دکتر عباس ابوالقاسمی ، دکتر مهناز مهرابی زاده هنرمند ، آذر کیامرئی ، دکتر فریبرز درتاج، شماره ۶، بهار و تابستان ۱۳۸۵٫
۴۴- ارزشیابی عملکرد تحصیلی دانشجویان سهمیه ای و آزاد رشته های علوم انسانی ( مطالعه موردی : پنج دانشگاه دولتی ایران )، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، دکتر فریبرز درتاج ، دکتر نعمت ا… موسی پور، شماره ۳۸، پاییز و زمستان ۱۳۸۴
۴۵- بررسی وضعیت و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر بر اساس سهمیه ورودی، فصلنامه پژوهش در نظام های آموزشی، دکتر فریبرز درتاج، شماره ۴
۴۶- بررسی اثربخشی مقابله درمانگری بر استرس شغلی و رضایت شغلی آتش¬نشان، مجله انتظام اجتماعی، دکتر فریبرز درتاج، ۱۳۹۲
۴۷- The effects of hardiness training on suicide ideation, quality of life and plasma levels of lipoprotein (a) in patients with depressive disorder. Ghobad Bahamin, Fatemeh Taheri, Alireza Moghaddas, Faramarz Sohrabid, Fariborz Dortaj. Procedia – Social and Behavioral Sciences 46 ( 2012 ) 4236 – ۴۲۴۳٫
۴۸- بررسی میزان تاثیر مدارس هوشمند استان لرستان بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه
فریبرز درتاج، الهام لک پور، علی بهلولی، فصلنامه فناوری آموزش، شماره ۳۰، زمستان ۱۳۹۲ صص ۱۳۳-۱۴۱٫
۴۹- تاثیر آموزش ارتباط غیرکلامی بر شایستگی اجتماعی دانش آموزان دبستانی
حمیده زاهدی کیا، مسعود باقری، فریبرز درتاج، رضا ایرانمنش، فصلنامه پژوهش های روان شناسی اجتماعی، شماره ۱۱، پاییز ۱۳۹۲ ص ۳۳
۵۰- رابطه بین ویژگی های شخصیتی و رویکردهای یادگیری با روش های سنجش در دانشجویان کارشناسی دانشگاه علامه طباطبائی
هادی جعفری نژاد، فریبرز درتاج، حسین دهقانزاد، انور صابری فصلنامه اندازه گیری تربیتی، شماره ۱۳، پاییز ۱۳۹۲ ص ۹۷
۵۱- بررسی میزان اضطراب امتحان و عوامل مرتبط با آن در بین دانشجویان جدیدالورود دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
دکتر فریبرز درتاج، دکتر سیدحمید موسوی، پروین رضایی، مجله پزشکی هرمزگان، شماره ۷۰، مهر و آبان ۱۳۹۲ صص ۳۶۵-۳۷۴
۵۲- نقدی روش شناسانه به شیوه فراتحلیل بر اثربخشی روش های درمانی به کار رفته در زمینه کاهش اضطراب امتحان در ایران
مهرانه سلطانی نژاد، فریبرز درتاج، علی دلاور، صغری ابراهیمی قوام، فصلنامه اندازه گیری تربیتی، شماره ۱۲، تابستان ۱۳۹۲ ص ۱۹۹
۵۳- اثربخشی بحث گروهی و ایفای نقش بر مهارت جرئت ورزی در دانش آموزان پایه دوم راهنمایی شهر همدان
فریبرز درتاج، فصلنامه پژوهش در نظام های آموزشی، شماره ۲۰، بهار ۱۳۹۲، ص ۱
۵۴- رابطه بین توانایی حل مسئله اجتماعی،تکانشگری و وابستگی به مواد در زندانیان استان کرمان به منظور ارائه مدل پرخاشگری
فریبرز درتاج، فصلنامه انتظام اجتماعی، سال پنجم، شماره ۱، بهار ۱۳۹۲، ص ۱۱۹
۵۵- رابطه ارزش تکلیف و اضطراب امتحان: بررسی نقش واسطه ای جهت گیری هدفی
فریبرز درتاج، فصلنامه روانشناسی تربیتی، شماره ۲۷، بهار ۱۳۹۲ ص ۹۷

مقالات مجلات (علمی-ترویجی):

• بررسی میزان رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در شهر کرمان، فصلنامه فرهنگ و ادب، شماره ۱۸، بهار ۱۳۷۹٫
• اثرات ورزش بر سازگاری جانبازان،‌ مجله توان ‌یاب، سال دوم، شماره ۳ و ۴، زمستان ۱۳۸۰٫
• ارزشیابی مهارتهای نوشتن دانش آموزان پایه اول ابتدایی مدارس یاسوج . فصلنامه روانشناسی و علوم تربیتی، شماره ۱ پاییز ۱۳۸۴
مقالات ارائه شده در همایش های علمی :
• تاثیر آموزش و تمرینات تن آرامی بر میزان اضطراب و ظرفیت حافظه کاری، همایش روشهای نوین آموزشی، تهران، اردیبهشت ۹۰
• سبکهای چینش نیمکتهای کلاس درس و نقاط ضعف و قوت آن، همایش روشهای نوین آموزشی، تهران، اردیبهشت ۹۰
• بررسی پرخاشگری تماشاچیان در ورزش، دومین سمینار تربیت بدنی و ورزش، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، (مهرماه ۱۳۷۲).
• بررسی میزان اضطراب جانبازان ورزشکار، اولین کنگره بین‌المللی تربیت بدنی و ورزش اصفهان، (آبان ۱۳۷۲).
• بررسی توانائیهای شخصیتی نوجوانان، سمپوزیم جایگاه جوان و نوجوان در آموزش و پرورش، تهران حسینیه ارشاد (آبان ۱۳۷۱).
• بررسی نقش آموزش‌های دانشگاهی در صنعت، دومین سمینار ارتباط دانشگاه و صنعت، دومین سمینار ارتباط دانشگاه و صنعت، دانشگاه شهید باهنر کرمان (۱۳۷۵).
• بررسی مسائل ازدواج دانشجویان دانشگاه شهید باهنر و علوم پزشکی کرمان، اولین همایش کشوری نقش ازدواج در بهداشت روانی دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی تهران (بهمن ۱۳۷۶).
• بررسی میزان سازگاری جانبازان ورزشکار و غیرورزشکار، دومین سمینار تربیت بدنی و ورزش دانشگاه علوم پزشکی زنجان، (مهر ۱۳۷۲).
• جایگاه فرهنگ عمومی در دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، اولین همایش شورای فرهنگ عمومی، کرمان (مرداد ۱۳۷۶).
• بررسی مقایسه‌ای ویژگیهای روان‌شناختی دختران پرورشگاهی و عادی شهر کرمان، اولین کنگره سراسری روان‌شناسی ایران، دانشگاه تربیت معلم، (آبان ۱۳۸۱).
• بهینه‌سازی آزمون سازگاری بهیرام بل برای جانبازان ورزشکار، اولین کنگره بین‌المللی ورزش، اصفهان (۱۳۷۲).
• بررسی نگرش دانشجویان نسبت ارائه خدمات دانشجویی، مجموعه مقالات نخستین سمینار آموزش عالی در ایران، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، چاپ اول، جلد دوم، (آبان ۱۳۷۶).
• احساس ذهنی سلامتی (SWB ) و عوامل جمعیتی آن در دانشجویان کرمان، کاظم نعمت ا… زاده ماهانی ـ فریبرز درتاج ـ علی حسن زاده، سومین سمینار بهداشت روانی دانشجویان، خرداد ۱۳۸۵٫
• تاثیرآموزش و تمرینات تن آرامی برمیزان اضطراب و ظرفیت حافظه کاری. همایش ملی آموزش ۲۸و ۲۹ اردیبشت ۱۳۹۰٫
• A study on the effects of war on child drawings; International society for the study of behavioral development (ISSBD) Ottawa. Canada. August 2002.
• An Investigation of the relationship between educational performance and mental health among the high school students in kerman province Fariborz Dortaj 11th international conference “ Psychology & Communication, Friendship & Unity” Athens, Hellas, may 2nd _ 5th, 2006.
• بررسی تأثیر شبیه سازی ذهنی فرایندی، فراورده ای و توام بر تقویت حافظه و عملکرد تحصیلی دانش آموزان سال اول دبیرستان. اولین همایش ملی علوم شناختی در تعلیم و تربیت, آذر ماه ۱۳۹۰

کتاب های تألیفی:

– شبیه سازی ذهنی: کرمان: انتشارات رویه.۱۳۸۷
– مهاجرت نخبگان پدیده ای برای تأمل:کرمان. انتشارات دانشگاه علوم پزشکی کرمان۱۳۷۸
– انگلیسی برای دانشجویان رشته های بهداشت خانواده، انتشارات سمت، ۱۳۹۰
– آموزش: طراحی، الگوها و راهبردها، انتشارات رویه، ۱۳۹۱
– روان‏شناسی یادگیری، انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی، ۱۳۹۱
– از پژوهش تا تصمیم، انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی، ۱۳۹۲
– روش ها و فنون تدریس، انتشارات رویه، ۱۳۹۳

کتاب های ترجمه:

– روان آزمایی: مؤلفان: روبرت ام. کاپلان و دنیس پ. ساکوزو: تهران نشر ارسباران: ۱۳۸۶
– پیشگیری از زورگویی در مدارس(آنچه معلمان می توانند انجام دهند)، نشر جهاد دانشگاهی،۱۳۹۱
– اقلیم مدرسه، انتشارات جهاد دانشگاهی، ۱۳۹۱
– مقابله با استرس‏های زندگی، مینا هاریهاران، رادهاناث راث، انتشارات رویه، ۱۳۹۱

طرح‌های پژوهشی

• طراحی دوره های دانش‏افزایی و توانمندسازی اعضای هیئت علمی دانشگاه‏ها( طرح برگزیده ملی)، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری(۱۳۹۱)
• بررسی اثربخشی مقابله درمانگری بر استرس شغلی، رضایت شغلی و فرسودگی شغلی آتش¬نشانان تهران، صندوق حمایت از پژوهشگران کشور( معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری)(زمستان۱۳۹۱)
• بررسی مقایسه‌ای وضعیت تحصیلی دانشجویان رزمنده و غیررزمنده رشته‌های علوم انسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مجری فریبرز درتاج، شورای پژوهشهای علمی کشور برنامه ملی تحقیقات (بهمن ۱۳۸۰).
• بررسی میزان اضطراب جانبازان سراسر کشور، مجری فریبرز درتاج، بخش تحقیقات اداره کل امور اجتماعی بنیاد جانبازان کشور (تابستان ۱۳۷۲).
• طرح سرگذشت پژوهی سردار شهید منصور توکلی، مجری فریبرز درتاج، کنگره بزرگداشت سرداران شهید استانهای کرمان و سیستان و بلوچستان، (۱۳۷۶).
• طرح سرگذشت پژوهی سردار شهید حسین مختارآبادی، مجری فریبرز درتاج، کنگره بزرگداشت سرداران شهید استانهای کرمان و سیستان و بلوچستان. (۱۳۷۶).
• ارزشیابی دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، مجری دکتر نعمت‌ا… موسی‌پور، همکار فریبرز درتاج، دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان کرمان، (آذرماه ۱۳۷۵).
• بررسی چگونگی گذراندن اوقات فراغت دانش‌آموزان مقطع راهنمایی و دبیرستان‌های شهر کرمان، مجری فریبرز درتاج، همکار دکتر نعمت‌ا… موسی‌پور،‌ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان، (۱۳۷۷).
• بررسی منابع استرس در دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی کرمان، مجری علی امینی همکار فریبرز درتاج، معاونت پژوهشی دانشگاه آزادی اسلامی کرمان (۱۳۷۸).
• بررسی آماری اطلاعات مراجعه‌کنندگان به واحد پذیرش و پی‌گیری معتادان خود معرف، مجری فریبرز درتاج، اداره کل بهزیستی استان کرمان، (۱۳۷۸).
• طرح تشکیل بانک اطلاعات زنان استان کرمان، مجری فریبرز درتاج، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان، (۱۳۸۴).
• ارزشیابی کتابهای فارسی قدیم پایه اول ابتدایی، مجری علی دلاور، همکار فریبرز درتاج دفتر تألیف دفتر تکنولوژی. (۱۳۸۲).
• ارزشیابی کتابهای هدیه آسمانی جدید و قدیم پایه دوم ابتدایی. مجری علی دلاور، همکار فریبرز درتاج، (۱۳۸۲).
• ارزشیابی کتابهاب تعلیمات اجتماعی جدید و قدیم پایه سوم ابتدایی. مجری علی دلاور، همکار فریبرز درتاج، (۱۳۸۲).
• بررسی اپیدمیولوژیک اعتیاد در بین جانبازان استان کرمان (۱۳۸۵).
• بررسی میزان رضایت جانبازان از خدمات بیمه ای ،تهران ۱۳۸۸پژوهشکده مهندسی جانبازان.

برگزاری کارگاه های آموزشی:

• روش های آموزش.
• مشاوره و راهنمایی در مدرسه.
• پیشگیری از اعتیاد.
• روش های تدریس، پیشرفته.
• سنجش و ارزشیابی.