دکتر فریبرز درتاج رئیس سومین همایش روانشناسی مدرسه: حجم کتب درسی امکان پرورش و خلاقیت را گرفته است

حجم کتب درسی امکان پرورش و خلاقیت را گرفته است

دکتر فریبرز درتاج رئیس سومین همایش روانشناسی مدرسه:

حجم کتب درسی امکان پرورش و خلاقیت را گرفته است

دکتر فریبرز درتاج رئیس سومین همایش روانشناسی مدرسه: حجم کتب درسی امکان پرورش و خلاقیت را گرفته است

 

رئیس همایش روانشناسی مدرسه با بیان اینکه استفاده از کتب درسی واحد برای سراسر کشور خطرناک است، گفت: حجم بالای کتاب درسی پرورش، خلاقیت و نشاط را گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، فریبرز درتاج در سومین همایش ملی روانشناسی مدرسه با تاکید بر آسیب های روانی، اجتماعی که در دانشگاه الزهرا در حال برگزاری است، افزود: تفاهم نامه ای میان سازمان نظام روانشناسی و وزارت آموزش و پرورش منعقد شده است.

وی ادامه داد: یکی از آرزوهای دیرینه ما شکل گیری آموزش یکپارچه در کشور است برای ما ایده آل است که آموزش فرآیند پیوسته باشد.

رئیس سومین همایش روانشناسی مدرسه، گفت: باید از بدو ورود کودک به پیش دبستانی تا فارغ التحصیلی از دانشگاه یک وزارتخانه متولی باشد که این نیازمند جراحی آموزشی است.

وی با انتقاد به قرار گرفتن برخی از رشته ها زیر نظر وزارت بهداشت، افزود: اقدام آموزش و پرورش با وزارت علوم در کوتاه مدت امکان پذیر نیست، اما حداقل می توانیم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یکپارچه ای داشته باشیم اما شاهدیم نامه نگاری هایی می شود تا دوباره رشته هایی را تحت نظر وزارت بهداشت قرار دهند.

درتاج ادامه داد: بیشترین ساعات درسی را کشور ژاپن با ۲۴۰ روز دارد و پس از آن کمترین ۱۸۰ روز در آمریکا است. اگر تعطیلی مدارس در پنجشنبه ها در کشورمان حساب کنیم پایین ترین ساعت آموزشی را داریم اما حجم کتاب درسی در مقایسه با سایر کشورها دو برابر است.

وی تاکید کرد: حجم بالای کتاب های درسی امکان پژوهش، روش های خلاقانه، امکان ایجاد مدرسه زندگی و بانشاط را از ما می گیرد.

رئیس سومین همایش روانشناسی مدرسه، گفت: استفاده از کتاب درسی واحد برای سراسر کشور خطرناک است. برای هر استان باید تیمی مشخص شود تا محتوای بومی آن استان را تولید کند.

درتاج افزود: معلمان باید حق انتخاب در کتاب های درسی و تولید محتوا را داشته باشند اما امروزه موسسات تولید کتاب های کمک آموزشی که گردش مالی زیادی دارند این امکان را فراهم کرده اند که دارای مجوز نیستند.

منبع: خبرگزاری مهر  ,  خبرگزاری تسنیم

برنامه زمان بندی سومین همایش ملی روان شناسی مدرسه

برنامه زمان بندی سومین همایش ملی روان شناسی مدرسه

برنامه زمان بندی سومین همایش ملی روان شناسی مدرسه


pdf

برنامه زمان بندی سومین همایش ملی روان شناسی مدرسه

دکتر فریبرز درتاج drdortaj.ir

عرض تسلیت درگذشت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام

رئیس و اعضای هیات مدیره انجمن روان شناسی تربیتی ایران درگذشت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را به ملت شریف ایران تسلیت عرض می نمایند.

انجمن روان شناسی تربیتی ایران

دکتر فریبرز درتاج drdortaj.ir

بیانیه انجمن روانشناسی تربیتی ایران در اعتراض به تصمیم وزارت بهداشت مبنی بر انتزاع رشته های روانشناسی بالینی و سلامت از وزارت علوم به وزارت بهداشت‼️

بیانیه انجمن روانشناسی تربیتی ایران در اعتراض به تصمیم وزارت بهداشت مبنی بر انتزاع رشته های روانشناسی بالینی و سلامت از وزارت علوم به وزارت بهداشت‼️

یکی از مهمترین سوالاتی که درباره این بد سلیقگی می توان مطرح کرد این است که چرا درباره این تصمیم ‌گیری هیچ‌گونه نظرسنجی از دانشجویان و استادان حوزه روانشناسی بالینی و سلامت صورت نگرفته است. آیا چنین تصمیمی در نظامی که مفتخر به الگو ساختن نظام علوی است، شایسته است؟ مگر نه اینکه مردم سالاری دینی در تمامی سطوح و شئون نظام مقدس ما ساری و جاری است؟ پس چگونه است که افرادی اندک برای قشر بزرگی از جامعه علمی کشور تصمیم می گیرند بدون اینکه از بازیگران اصلی این عرصه نظرخواهی کرده باشند.
امروزه کشورهای موفق دنیا در عرصه آموزش عالی با بهره گیری از پارادایم محلی مطلوب و وفادار بودن به مبانی این پارادایم به سیاست گذاری در عرصه های آموزشی و پژوهشی خود می پردازند و رمز موفقیت آن ها چیزی جز این نبوده است. انگاره اصلی در این پارادایم فکری این است که آنچه تعیین کننده محلی بودن حکمرانی است، میزان مشارکت مؤثر شهروندان و بازیگران محلی در تعیین آرمان ها و خواسته های محلی و تلاش مشترک برای تحقق اهداف و خواسته های جامعه محلی است. در این مورد به خصوص و تصمیمی که برای این انتقال گرفته شده است اثری از حضور شهروندان و بازیگران محلی (اساتید و دانشجویان حوزه روانشناسی) در فرآیند این تصمیم گیری مشهود نیست.
حکمرانی محلی مطلوب با تمرکززدایی و واگذاری قدرت از سوی دولت به مقامات و اجتماعات محلی تحقق می یابد، لذا تصمیم اخیر وزارت بهداشت اولین و اساسی ترین انگاره این پارادایم را نقض کرده است. پذیرش چهارچوب همکاری بخش های مختلف جامه در عرصه محلی و تسهیل مشارکت عمومی از الزامات اولیه حرکت در مسیر حکمرانی مطلوب هستند. با این توصیف آیا می توان تصمیم و پیشهاد اخیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را در راستای اعتقاد به مردم سالاری دینی و پذیرش همکاری و همفکری اساتید و دانشجویان حوزه روانشناسی دانست؟
متأسفانه شاهد این هستیم که برخی از افراد نیز با توجیهات غیر منطقی در صدد تأیید این تصمیم هستند بدون اینکه صحبت های آن ها مستدل باشد. نمونه آن را می توان در صحبت هایی که رئیس محترم انجمن روانپزشکان در تاریخ ۳/۴/۱۳۹۵ و با عنوان «تولیت نظام سلامت روان با وزارت بهداشت است» و مواردی که ایشان در تاخت و تاز به اظهارات رئیس محترم سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور داشته است، یافت. اگرچه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور باید پاسخ متقن و مستدلی برای اظهارات ایشان ارائه و از کیان و جایگاه قانونی خود دفاع نماید، لکن ما به هیچ عنوان در اینجا قصد پاسخگویی به آن صحبت ها را نداریم. آنچه به طور آشکار مشخص است این است که دغدغه و عزم برخی بر حذف سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور که یک مرجع قانونی برای ساماندهی بر امر سلامت روانی کشور محسوب می¬ شود، قرار گرفته است. آیا قرار است برخی افراد فراتر از قانون عمل کنند؟ این در حالی است که باید مسأله را فراتر از این بحث های غیر علمی دید و از هرگونه تقلیل گرایی پرهیز شود. اکنون بحث تجزیه رشته روانشناسی مسأله اصلی است. ای کاش مسببان این تصمیم نیم نگاهی به سند راهبردی علوم انسانی نیز انداخته بودند تا متوجه شوند که این تصمیم در راستای برهم زدن یکپارچگی علم روانشناسی تصمیمی نسنجیده و غیر منطقی و غیر اصولی است.
از طرفی به نظر می رسد؛ دولتمران ما که بارها در سخنان خود از بزرگ بودن دولت گلایه کرده اند بهتر است به جای تصمیم به انتزاع رشته های روانشناسی بالینی و روانشناسی سلامت به وزارت بهداشت؛ لایحه ادغام وزارت بهداشت در وزارت علوم تحقیقات و فناوری را تقدیم مجلس کنند. این منطقی تر می نماید که وزارتخانه ای مثل وزارت علوم با آن حجم وسیعی از رشته های مختلف تحصیلی به راحتی بتواند مدیریت حوزه پزشکی و رشته های مربوطه را نیز بر عهده گیرد.
نکته دیگری که مطرح است این است که وزارت بهداشت بیشتر از آنکه بخواهد خود را مشغول به سلامت روان جامعه کند، باید سلامت جسم را دغدغه اصلی خود قرار دهد. از نگاه روانشناسی و مشاوره، دارو درمانی آخرین مرحله درمان برای مراجعین حاد قلمداد می شود و این در حالی است که با این تصمیم، دارو درمانی را اولین مرحله درمان قلمداد کرده ایم و اتفاقاً این اقدام در راستای ضربه زدن به سلامت روان مردم است.

در پایان به کلام ولی امر مسلمین جهان حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) اشاره می کنیم که فرمودند: «در مسئله روانشناسی و مشاوره نظام روانشناسی، یک چیز خیلی مهم این است که مردم به ضرورت و اهمیت این کار توجه کنند،همچنانی که به ضرورت و اهمیت مراجعه به پزشک توجه می کنند. امیدوار هستم که مردم ما به این موضوع که مراجعه به متخصص و مشاور در امر مسائل روانی به خصوص برای محیط خانواده یک ضرورت است، توجه نمایند. چقدر خوب است که همه خانواده ها اعتماد بکنند به مشاورین مومن و دارای اخلاق حرفه ای نه هر مشاوری. چون مدعی هم زیاد است، مدعیانی هم هستند که واقعاً صلاحیت ندارند. مردم به کسانی مراجعه می کنند که قابل اعتماد هستند، در امر تحصیل فرزندان، در امر رفتارهای خانوادگی، در امر مناسبات زن و شوهر با یکدیگر و مشکلات دیگری که برایشان وجود دارد. این ها را با او مطرح کنند و حلّ آن ها را فرا بگیرند و این خوب است. ما امیدواریم که این پیام ما و این حرف به گوش عموم مردم برسد و این نیاز را احساس کنند».

نکاتی که در فرمایشات معظم له وجود دارد این است که اولاً کار روانشناسی و مشاوره را منفک از کار پزشک بر شمرده اند. ثانیاً مراجعه در امر سلامت روان را به حوزه روانشناسی مشاوره مربوط دانسته اند نه حوزه پزشکی.
لذا با توجه به بحث های اخیری که در بین جامعه دانشگاهی به وجود آمده و متأسفانه فضای ملتهبی را در بین جامعه علمی روانشناسی کشور ایجاد کرده، ضمن اینکه آمادگی کامل خود را برای نشست مشترک با مسئولین وزارت بهداشت برای اقناع نمودن آن ها اعلام می نماییم؛ از رئیس جمهور محبوب و با تدبیر خواهشمندیم تا با ورود مستقیم به این قضیه، تصمیمی مدبرانه گرفته و دستور قاطع مبنی بر کان لم یکن شدن این تصمیم که به حق به صلاح نظام آموزشی کشور نیست را صادر فرمایند.

دکتر فریبرز درتاج
رئیس انجمن روان شناسی تربیتی ایران

دکتر فریبرز درتاج drdortaj.ir

ضرورت جراحی آموزشی ‼️

ضرورت جراحی آموزشی ‼️

🔰به بهانه واخواهی رشته های روانشناسی بالینی و سلامت توسط وزارت بهداشت🔰
@IranEducationalPsychology

بر اساس مطالعات و پژوهش های بین المللی و داخلی، حداقل ٧۵٪‏ از آموزش کشور های دنیا توسط یک وزارتخانه واحد، بنام “وزارت آموزش” انجام می شود.
این وزارتخانه مسئولیت آموزش از پیش دبستانی تا انتهای تحصیلات دانشگاهی را به عهده دارد.
به عنوان مثال بیشتر کشور های اتحادیه اروپا ار قبیل انگلستان،آلمان، فرانسه ، ایتالیا، دانمارک، هلند و …و همچنین کشور های پیشرفته ای از قبیل آمریکا ، کانادا، روسیه، مالزی، و…با این شیوه به تربیت نیروی انسانی می پردازند.
@IranEducationalPsychology
این کشور ها دریافتند ، آموزش یک پدیده پیوسته است و هرگونه گسستگی می تواند منجر به آسیب های جدی غیر قابل جبران در حوزه آموزش شود.
جالب است بدانید در کشور ما چندین نهاد ،بدون ارتباط با یکدیگرمسئولیت آموزش را به عهده دارند:

👈 آموزش پیش دبستانی( سازمان بهزیستی)
👈 آموزش متوسطه و عمومی (وزارت آموزش و پرورش)
👈 آموزش های پزشکی(وزارت بهداشت)
👈 آموزش غیر پزشکی(وزرات علوم)
👈 آموزش فنی و حرفه ای(وزارت کار)

👈 و در این میان تکلیف دانشگاه آزاد مشخص نیست‼️
@IranEducationalPsychology
هرچند که ما همانند کشور های پیشرفته برای ایجاد وزارت آموزش، امکانات و زیر ساخت های لازم را نداریم، ولی نه تنها مخالف با واگذاری رشته های روانشناسی بالینی و سلامت به وزرات بهداشت بوده ؛ بلکه وظیفه خطیر ما به عنوان متخصصان حوزه آموزش، بازگرداندن بدنه از دست رفته آموزش عالی پزشکی به پیکره اصلی آن یعنی وزرات علوم می باشد.

💠 دکتر فریبرز درتاج @drdortaj
استاد دانشگاه علامه طباطبایی
رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران

دکتر فریبرز درتاج drdortaj.ir

متن تبریک هیات مدیره، مسئولین و اعضای انجمن روان شناسی تربیتی ایران

جناب آقای دکتر درتاج
ریاست محترم انجمن روان شناسی تربیتی ایران
با سلام و احترام
انتخاب شایسته شما استاد گرانقدر و فرهیخته را در چهارمین انتخابات شورای مرکزی و هیات بازرسان سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور تبریک می گوییم.
به یقین حضور مجدد جنابعالی با تجارب ارزنده و شایستگی های علمی و اخلاقی، می تواند منشا خدمات ارزشمندی در پیشبرد اهداف جامعه روان شناسی میهن اسلامی باشد.
ازخداوند متعال برای شما مدیر توانمند و لایق در این راه پر مسئولیت و خطیر، توفیق خدمت، سلامتی و سعادتمندی آرزومندیم.
هیات مدیره، مسئولین و اعضای انجمن روان شناسی تربیتی ایران

@IranEducationalPsychology

دکتر فریبرز درتاج drdortaj.ir

دکتر درتاج در نامه ای به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خواستار استحکام ارتباط ساختاری و آکادمیک سازمان نظام با وزارت علوم شد

دکتر درتاج در نامه ای به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خواستار استحکام ارتباط ساختاری و آکادمیک سازمان نظام با وزارت علوم شد
بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر فرهادی
وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری

با سلام و احترام
حمد و سپاس بی کران خداوند متعال را که حضور پر خیر و برکت و مؤثر جنابعالی در رأس این وزارتخانۀ استراتژیک را، مایه افتخار و دلگرمی همه اقشار دانشگاهی قرار داد.
ضمن تقدیر و سپاس از حسن نظر، اعتماد و حمایت جنابعالی از اینجانب به عنوان نمایندۀ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران در دوره سوم، به استحضار میرساند این سازمان، برگهای تقویم کاری و اجرایی خود در دوره سوم را همچون دوره های گذشته، با قلم رشد و اعتلای علمی و جوهر خدمترسانی به جامعه عزتمند روانشناسی و مشاوره کشور، پر کرده است و اکنون که دوره چهارم فعالیت این سازمان که به حق میتوان آن را یکی از دستآوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی خواند آغاز شده است، پیشنهادات ۶ گانۀ ذیل را به منظور پویایی بیش از پیش، رفع کاستی ها و استحکام ارتباط ساختاری و آکادمیک سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تقدیم حضور ارزشمندتان مینمایم.
۱- ضرورت تسریع در معرفی رئیس جدید سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در دوره چهارم به رئیس محترم جمهوری جهت تنفیذ حکم: همانگونه که مستحضرید بر اساس قانون، رئیس منتخب سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور پس از انتخاب توسط اعضای شورای مرکزی سازمان، توسط وزیر علوم به رئیس محترم جمهوری برای صدور حکم، معرفی می گردد. خواهشمند است ضمن تسریع در این امر، دستور فرمائید ترتیبی اتخاذ گردد تا در جلسه مربوط به مراسم صدور و تنفیذ احکام اعضای شورای مرکزی توسط جنابعالی، فرصتی برای بحث و تبادل نظر در خصوص مسائل جاری سازمان نیز پیش بینی گردد.
۲- ضرورت الگو برداری از رابطۀ ساختاری و نظام مند سازمان نظام پزشکی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مناسبات فی مابین سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور نظارت بر فعالیت مراکز مشاوره و روانشناسی: همانگونه که مستحضرید ضعف امکانات اجرایی این سازمان، نظارت بر فعالیت مراکز خدمات مشاوره و روانشناسی دارای پروانه فعالیت از این سازمان را دچار چالش کرده و این ضعف نظارتی عملاً تبدیل به یکی از نقاط آسیب در حوزه خدمترسانی مطلوب و کیفی به مراجعین گردیده است. به عبارت دیگر، اجرای استانداردها و چارچوبهای نظارتی بر مراکز خدمات روانشناسی و مشاوره، نیازمند اهرم هایی برای کمک به بهبود مستمر خدمت رسانی می باشد که در حال حاضر این سازمان در این بخش با چالش اساسی روبروست. لذا مستند به عملکرد حوزه های متناظر در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به نظر میرسد با دستور و نگاه ویژه جنابعالی، دفتر نظارت و ارزیابی آن وزارتخانه می تواند به عنوان بازوی نظارتی این سازمان، در جهت تقویت ارتقای کیفی خدمات مطلوب به جامعه هدف، نقشی بی بدیل داشته باشد.
۳- نظر به جایگاه ویژه و خطیر سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در ارتقای سلامت روانی جامعه؛ حمایت قاطع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از پیشهاد این سازمان مبنی بر داشتن ردیف بودجه اختصاصی که بخشی از هزینه های جاری سازمان را در نظر بگیرد، مورد انتظار و درخواست است.
۴- با توجه به رشد کمّی و بی رویه رشته روانشناسی و مشاوره بدون در نظر گرفتن استانداردهای لازم، پیشنهاد می گردد با تشریک مساعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره از فعالیت این مراکز فاقد اعتبار جلوگیری به عمل آید. همچین ضروری است ضمن رتبه بندی مراکز آموزشی
از حیث تجهیزات و امکانات بر اساس شاخص های مورد نیاز، با هماهنگی این سازمان نسبت به صدور عدم مجوز پذیرش دانشجو برای اینگونه مراکز اقدام گردد.
۵- ضرورت جلوگیری از واگذاری رشته های روانشناسی بالینی و روانشناسی سلامت به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی: با عنایت به عواقب فاجعه بار و آسیب های جدی غیر قابل جبران این واگذاری (که قبلاً نیز به استحضار جنابعالی رسیده است) و مبتنی بر ضرورت برنامه ریزی استراتژیک و نیل به سوی آموزش عالی یکپارچه، خواهشمند است همچون گذشته، با صلابت، شجاعت و منطق در برابر این اقدام غیر کارشناسی تا حصول نتیجه، ایستادگی فرمائید.
۶- ضرورت رفع موانع و تسهیل امور به منظور فعالیت انجمن روان درمانی کشور: با توجه به اهمیت و نقش و جایگاه درمان های روانشناختی در دنیا، خواهشمند است دستور فرمائید ترتیبی اتخاذ گردد تا زمینه تسهیل فعالیت انجمن روان درمانی ایران فراهم گردد.
۷- با توجه به اینکه اعضای شورای مرکزی از ابتدای تأسیس این سازمان تا کنون، هیچگونه حقوق و مزایایی در قبال فعالیت ها و اقدامات انجام شده دریافت ننمود

هاند، و منتخبین چهارمین دوره انتخابات سازمان نیز اکثراً از اعضای هیأت علمی دانشگاه ها هستند، پیشهاد می گردد دستور فرمائید با رعایت الزام حضور اعضای شورای مرکزی به مدت دو روز کاری در محل سازمان در طول هفته، حقوق و مزایای معادل مدیر گروههای دانشگاهی از جمله کسر موظف برای ایشان در نظر گرفته شود.
در پایان ضمن اعلام آمادگی حداکثری سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در عرصه علمی کشور و ابراز مراتب سپاس مجدد از حسن نظر جنابعالی به اینجانب، امید است با جایگزینی نماینده ای با توان علمی، اجرایی و دارای قدرت ارتباطی قوی در سمت نمایندگی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور شاهد پیگیری مجدانۀ موارد صدرالاشاره و تحقق همه اهداف مورد نظر در راستای ایجاد رابطه وثیق و پایدار فی ما بین وزارت علوم تحقیقات و فناوری و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور باشیم.
مزید توفیقات جنابعالی را در جهت تحقق آرمان های امام (ره)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و نظام مقدس جمهوری اسلامی در عرصه استقلال علمی کشور و اتقاء سطح دانش و مهارت های فنی و توسعه و ترویج فرهنگ تفکر علمی در جامعه خواهانم.

دکتر فریبرز درتاج
رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران

@IranEducationalPsychology

دکتر فریبرز درتاج drdortaj.ir

متن پیام تقدیر و تشکر دکتر فریبرز درتاج از جامعه روانشناسی و مشاوره کشور

متن پیام تقدیر و تشکر دکتر فریبرز درتاج از جامعه روانشناسی و مشاوره کشور

بسم الله الرحمن الرحیم
اینجانب دکتر فریبرز درتاج، با نهایت خضوع و خشوع در برابر حسن اعتماد و همت بلند خانواده بزرگ و عزتمند روانشناسی و مشاوره کشور سر تعظیم فرود آورده، ضمن شکرگزاری به درگاه خداوند منان، به مصداق حدیث شریف “من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق” نهایت قدرشناسی و سپاس خود را از یکایک شما عزیزان ابراز نموده و با خداوند متعال عهد و پیمان می بندم تا با منشی جهادی در اندیشه و عمل؛ صادقانه، خالصانه، متواضعانه، بی منت و خستگی ناپذیر با برنامه ریزی علمی و اصولی و استفاده از همه فرصت ها با اتکاء به شعار اخلاق مداری، جوان گرایی و نوآوری، برنامه های ۹ گانۀ خود را در راه خدمت گزاری به شما ارجمندان، با سرعت و دقت عملیاتی نمایم.
همانگونه که مستحضرید از بدو بنیانگذاری سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور تا دوران حاضر، تلاش های گسترده ‌ای در بهبود و تکامل این سازمان صورت گرفته است. لکن تردیدی نیست که این دستگاه عظیم، هنوز نیازمند فعالیت ‌های فکری و عملی بسیاری است. از این رو، ارتقاء سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در جهات مختلف یک ضرورت است و شامل ارتقاء از حیث کارآمدی نیروهای انسانی، ارتقاء از حیث تسریع در احقاق حق، تسهیل امور و احتراز از اطاله بررسی های مربوط به صدور پروانه و نظایر آن می باشد.
بحمدالله همه منتخبین چهارمین دوره انتخابات سازمان نظام، افرادی تیزهوش و با فراست هستند که این امر به انتظام امور بسیار کمک خواهد کرد و سرمایه مهمی برای جامعه روانشناسی و مشاوره کشور محسوب می گردد و اینجانب بسیار خرسندم که با اعتماد شما توانستم در جمع روانشناسان بزرگ کشور قرار گیرم.
پر واضح است که نگاه عمیق، اعتقادی و باور جدی منتخبین به اینکه دانش محوری و دانایی تنها مسیر اعتلای علمی است موجب سرعت در روند رشد و پیشرفت علمی در جامعه روانشناسی و مشاوره کشور خواهد شد. بی تردید یکی از راه های دانش اندوزی، استفاده شایسته از ظرفیت های علمی کشور است و همه ما می دانیم که امروز، غنای علمی جامعه روانشناسی و مشاوره کشور و وجود دانشجویان مستعد و اساتید و نظریهپردازان روانشناسی و مشاوره در مراکز دانشگاهی، کشور عزیزمان را در جایگاه رفیع علمی و الهام بخش به جهانیان قرار داده است که استمرار این حرکت مبارک با رهبری داهیانه مقام معظم رهبری، انشاءالله موجبات اعاده هویت و عزت جهان اسلام و تمدن اسلامی را در حوزه علوم و فناوری به طور عام و این دو رشته اثر گذار به طور خاص، فراهم خواهد آورد.
در راستای همین سیاست، اینجانب در اولین گام و از هم اکنون، پیشنهادِ تشکیلِ اتاق فکر در شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره را با حضور دانشجویان نخبه و اساتید دانشگاهی در حوزه های روانشناسی و مشاوره مطرح نموده و بر این اساس تلاش خواهیم نمود تا با جلب نظر مساعد سایر اعضای محترم شورای مرکزی، از ظرفیت همه کاندیداهایی که در این انتخابات حضور داشته و احساس مسئولیت کردند و همچنین دیگر بزرگان این رشته های علمی که از ابتدا اعلام کاندیداتوری نکرده اند و میتوانند به غنای روند پیشبرد اهداف سازمان نظام کمک کنند، بهره مند گردیم. بی تردید با تشکیل این اتاق فکر، بیش از پیش شاهد ایده پردازی، نظریه پردازی، تولید فکر و اندیشه و در یک کلام مفهوم سازی و مفهوم ستانی در عرصه های مختلف روانشناسی و مشاوره کشور خواهیم بود إن شاءالله.
در پایان ضمن قدرشناسی و تشکر مجدد از اعتماد جامعه شریف و بزرگوار روانشناسی و مشاوره کشور به اینجانب، از اصحاب رسانه و دیگر عزیزان بلند همتی‌ که در برگزاری این انتخابات همکاری کردند، و به ویژه از اهتمام فارغ التحصیلان جوان و نسل سوم روانشناسی که با رعایت ادب و اخلاق و حضور در شبکه های مجازی نشان دادند که پرورش یافته مکتب اساتید پیشکسوت این حوزه بوده و به خوبی توانسته اند از منبع ذخایر علمی و معنوی روانشناسی و مشاوره کشور بهره مند گردند نیز صمیمانه تشکر و قدردانی کرده و برای آنها اجر جزیل از درگاه الهی مسئلت دارم.

همتم بدرقه راه کن ای طائر قدس
که دراز است ره مقصد و من نو سفرم

دکتر فریبرز درتاج
معاون پژوهشی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و منتخب چهارمین دوره انتخابات سازمان
۲۸ تیر
@IranEducationalPsychology

دکتر فریبرز درتاج drdortaj.ir

فهرست کاندیداهای انحمن روانشناسی تربیتی ایران در چهارمین دوره انتخابات شورای مرکزی و هیات بازرسان سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

انجمن روانشناسی تربیتی ایران
فهرست کاندیداهای انحمن روانشناسی تربیتی ایران در چهارمین دوره انتخابات شورای مرکزی و هیات بازرسان سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

روانشناسان:
۱٫ دکتر عباسعلی الهیاری (ریاست محترم سازمان، طراح و تصویب کننده طرح سازمان در مجلس ششم)
۲٫دکتر فریبرز درتاج ( استاد دانشگاه علامه طباطبایی، معاون پژوهشی سازمان و رئیس انجمن روان شناسی تربیتی ایران
۳٫ جناب اقای مهدی میرمحمدصادقی (معاون مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور و طراح مدرسه دوستدار زندگی با همکاری وزارت آموزش و پرورش)
۴٫ دکتر محمد حاتمی (معاون امور کمیسیون ها و نظارت حرفه ای سازمان و دانشیار دانشگاه خوارزمی)
۵٫ دکتر حسن پاشاشریفی (استاد دانشگاه آزاد اسلامی و عضو شورای مرکزی سازمان)
۶٫ دکتر محمدعلی بشارت (استاد دانشگاه تهران و پراستنادترین دانشمند پایگاه استنادی جهان اسلام)

مشاوران:
۱٫ دکتر شکوه نوابی نژاد (استاد دانشگاه خوارزمی و نائب رئیس شورای مرکزی سازمان)
۲٫ دکتر عبداله شفیع آبادی (استاد دانشگاه علامه طباطبایی و عضو هیأت مدیره انجمن مشاوره ایران)
۳٫ دکتر معصومه اسماعیلی (رئیس انجمن مشاوره ایران و دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی)
۴٫ دکتر بهرامعلی قنبری (استاد دانشگاه فردوسی مشهد و رئیس سازمان نظام خراسان رضوی)
۵٫ دکتر علی محمد نظری (دانشیار دانشگاه علوم پزشکی و عضو هیأت مدیره انجمن مشاوره ایران)

بازرسان:
۱٫ دکتر ولی اله فرزاد (عضو هیأت بازرسان سازمان نظام در دو دوره و رئیس هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات سازمان نظام)
۲٫ دکتر جواد خلعتبری (دانشیار دانشگاه آزاد و رئیس دانشگاه رامسر)
۳٫ دکتر منصوره نیکو گفتار (عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور و دبیر انجمن روان شناسی اجتماعی)

انجمن روانشناسی تربیتی ایران
@IranEducationalPsychology

دکتر فریبرز درتاج drdortaj.ir

‌ متن نامه مشترک جناب دکتر عباسعلی اللهیاری،ریاست سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، و جناب دکتر فریبرز درتاج ریاست انجمن روانشناسی تربیتی ایران

‌ متن نامه مشترک جناب دکتر عباسعلی اللهیاری،ریاست سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، و جناب دکتر فریبرز درتاج ریاست انجمن روانشناسی تربیتی ایران، در خصوص “ضرورت تجمیع رشته های روانشناسی در وزارت علوم،تحقیقات و فناوری ” به دکتر محمد مهدی زاهدی،رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی
اولاً : این اقدام وزیر محترم بهداشت، از برداشت ناصواب دستورالعمل مقام معظم رهبری (مدظلع العالی) مبنی بر تجمیع سازماندهی و ساماندهی امور مربوط به سلامت در این وزارت،نشأت گرفته است. در صورتی که دستور مقام عظمای ولایت و رهبری، به هیچ عنوان با این مسأله که کار در جای دیگر انجام شود، منافاتی ندارد و تاکید ایشان فقط بر ساماندهی و سازماندهی آن است که بر عهده وزارت بهداشت نهاده شده است.

ثانیاً : کلیه رشته های روانشناسی به مثابه اعضای یک پیکر هستند که تکه تکه کردن این نونهال نوپای، که در حال اوج گیری به سمت و سوی ایرانی – اسلامی شدن را دارد، آن هم در دامن پرمحبت وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری در حوزه علوم انسانی و همچنین بومی شدن آن، نهایت بیرحمی و قساوت است. هر چند اگر چنین شود این خود با فرامین حضرت آقا در راستای بومی سازی رشته های علوم انسانی در تضاد است.

ثالثاً : اینکه بخشی از روانشناسی در وزارت علوم و بخش دیگر آن در وزارت بهداشت رشد یابد، این خود دال بر این موضوع است که طراح این جداسازی فهم درستی از رشته های روانشناسی و گرایش های متعدد آن نداشته است مگر امکان دارد که کسی روانشناسی رشد، روانشناسی یادگیری، روانشناسی تربیتی، روانشناسی شخصیت و روش های اصلاح و تغییر رفتار و شناخت را آموزش نبیند، اما در آینده یک روانشناس بالینی مجرب شود. این طرح، بسیار ساده انگارانه به این مهم توجه کرده است.

رابعا : به لحاظ آماری هم که به این قضیه نگاهها معطوف شود، بسی هوایداست که در حال حاضر به طور تقریبی ۶ هزار دانشجوی روانشناسی در وزارت بهداشت مشغول به تحصیل هستند، در حالی که در وزارت علوم قریب به ۲۰۰ هزار دانشجو در کلیه مقاطع تحصیلی ، مشغول به فراگیری این علوم هستند . به عبارتی به لحاظ جامعه مخاطبین چیزی نزدیک به ۳۴ برابر دانشجویان موجود در وزارت بهداشت ، ما شاهد حضور دانشجویان این رشته در مجموعه دانشگاهای وزارت علوم هستیم. در باب امکانات ، فضای آموزشی و تعداد اعضای محترم هیئت علمی نیز اگر از نسبت بیشتری آن هم از وزارت علوم برخوردار نباشیم ، قطعا کمتر از این نسبت هم نخواهد شد.

خامسا : در حالی وزارت بهداشت از تحویل گرفتن این رشته های تخصصی علوم انسانی سخن به میان می آورد که متاسفانه هیچ گونه نقشه علمی مدرن و توجیه علمی خاصی نیز نسبت به این مقوله ندارد. ناگفته نماند وزارت علوم نیز در یک حالت منفعلانه نسبت به این قضیه قرار گرفته ، و مسئولین امر در این وزارتخانه نمیدانند چاره کار را از کجا جویند ! اما پر واضح است که دغدغه مندان این حوزه در سطح دانشگاههای سراسر کشور ، دست رد به این طرح خام و تصمیم عجولانه خواهند زد .

سادسا : در پایان لازم میدانم که با یک مقایسه تطبیقی بسیار مختصری از بیش از ۵۴ کشور بالنده در زمینه روانشناسی ارائه دهم و فقط به این جمله اکنفا نمایم که در این کشور ها کلیه امور آموزش و پرورش و پزشکی تحت عنوان یک وزارت آموزش ( پرورش /education ) اداره می گردد و اموری مانند مکان تحصیل رشته های روانشناسی و برنامه ریزان درسی آن در یکی از معاونت های آن که معادل وزارت علوم کشور ماست ، متمرکز شده است و تحت عنوان معاونت آموزش عالی اداره می‌شود. لذا به عنوان کلام پایانی ، از آن مقام محترم عاجزانه استدعا دارم که در این زمینه وایجاد آرامش خاطر و رفع نگرانی های به حق جامعه دانشگاهی کشور ، دستور مقتضی و لازم را مبذول فرمائید.