دکتر فریبرز درتاج drdortaj.ir

به بهانه نظر سنجی های اینترنتی

انجمن روانشناسی تربیتی ایران
به بهانه نظر سنجی های اینترنتی

سلام
آمارهای چند روزه اخیر که از سایت های نظر سنجی در خصوص آرای کاندیداهای چهارمین دوره انتخابات سازمان نظام روانشناسی و مشاوره منتشر شده است، اینجانب را بر آن داشت تا نکاتی اساسی را در این رابطه به جامعه روانشناسی و مشاوره کشور تقدیم دارم:
اساتید پیشکسوتی که کاندیدای چهارمین دوره انتخابات سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور شده اند، ستاره های درخشانی در عرصه علمی و اجرایی کشور هستند که نام اینجانب و بسیاری دیگر از کاندیداها در کنار نامِ بزرگ این اندیشمندان به عنوان سرمایه های اصلی دانشگاه ها و مجامع علمی، اعتبار می یابد و در واقع امثال اینجانب، ثمرۀ تلاش ها، سرمایه گذاری ها و نیروی پرورشی این عزیزان بوده ایم.
عاطفه سرشار و گرمای امید بخش وجود این عزیزان در سردترین روزگاران، بهترین پشتیبان علمی و اجرایی برای اینجانب و امثال اینجانب بوده و به پاس قلب بزرگشان که همواره فریاد رس بوده و سرگردانی و ترس ما در پناه قلب مهربان آنان به شجاعت گراییده و به پاس محبت های بی دریغ آنان که در راه اعتلای علمی این رشته تخصصی هرگز فروکش نکرده، سپاسگزار اساتید پیشکسوتی هستیم که متواضعانه به ما آموختند که بیاموزیم.
قسم به نام الله که بزرگوارانی همچون دکتر شکوه نوابی نژاد، دکتر عباسعلی الهیاری، دکتر غلامعلی افروز، دکتر ولی اله فرزاد، دکتر عبداله شفیع آبادی، دکتر حسن پاشاشریفی، دکتر بهروز بیرشک، دکتر باقر ثنایی ذاکر همواره مأمنی برای محل جوشش و اوج دو جریان حیاتى علم و پژوهش و آرمان‏ گرائى و آرمان‏ خواهى در زیست بوم علمی کشور بوده اند.
عزت علمی امروز جامعۀ پر افتخار روانشناسی و مشاوره کشور مرهون فکر روشن، عزم راسخ، اراده استوار و شجاعت و اخلاص این عزیزان بوده است. این عزت علمی به دنبال خود عزت بین ‏المللى را برای ما به ارمغان آورده است و مقام معظم رهبری چه زیبا، منصب والای فرماندهان جنگ نرم را به امثال این عزیزان هدیه کردند و هدایت علمی امثال این والا مقامان است که اقتدار و استقلال علمی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی را رقم زده است.
نام ما در کنار نام این فرهیختگان و دانشمندان عزیز و عاشقی اعتبار می یابد که سلامت اندیشه های سازنده و فکرهای مبتکر و خلاق در حوزه روانشناسی و مشاوره، محصولِ شب زنده داری های آنهاست. اینجانب نتایج سایت های نظر سنجی موجود را منطقاً و عقلاً معتبر نمی دانم چراکه اولاً نمونه آماری آن بسیار محدود و سوگیرانه بوده و ثانیاً اینکه ماهیت رأی دهندگان از حیث عضویت در جامعه تخصصی روانشناسی و مشاوره کشور نیز محل تشکیک است که اگر چنین نبود چهره های بین المللی حاضر در این انتخابات، که همواره در قلب ما در صدر قرار داشته اند حتماً در این نظر سنجی ها نیز در صدر قرار می گرفتند. بنابراین انتخابی هشیارانه و منطقی داشته باشیم و بدانیم که این نظرسنجی ها، نمی تواند رفتار و کنش واقعی جامعه روانشناسی و مشاوره کشور را نشان داده باشد چرا که هرگز این جامعه تخصصی کسانی که همواره منشأ اثر بوده اند را نادیده نخواهد گرفت.
همواره بر این اعتقاد بوده ام که در سپیده دم ازل، آن زمان که سازندگی کائنات آغاز می گردید و کتاب تکوین گشوده می شد، نخستین کلمه ای که با قلم تقدیر در دیباچه قاموس هستی نقش بست، واژه زیبای استاد بوده و سر فصل این کتاب کهن، به تعلیم و تربیت اختصاص یافته است. در فرهنگ دینی و ملی ما ایرانیان نیز، اساتید پیشکسوت و علما جایگاه برجسته و ویژه‌ای دارند، تا جایی که قوام دولت ها و حکومت ها را وابسته به دانشمندان و علمای جامعه دانسته اند و در واقع اساتید پیشکسوت ثمره و میوه باغ علم و دانش هستند و ارزش اساتید دیگر نیز به علم و فضل آن هاست. پس همه ما در این لحظه و در هر کجا که هستیم به احترام چهره های نام آشنای روانشناسی و مشاوره کشورمان به پا می خیزیم و به قلب مهربانشان درود می فرستیم و بدانیم که خداوند متعال شاهد و ناظر اعمال ماست.

دکتر فریبرز درتاج
استاد دانشگاه علامه طباطبائی
۱۳۹۵/۴/۲۲
انجمن روانشناسی تربیتی ایران
@IranEducationalPsychology
کانال رسمی دکتر درتاج
@drdortaj

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *