دکتر فریبرز درتاج drdortaj.ir

دکتر درتاج در نامه ای به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خواستار استحکام ارتباط ساختاری و آکادمیک سازمان نظام با وزارت علوم شد

دکتر درتاج در نامه ای به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خواستار استحکام ارتباط ساختاری و آکادمیک سازمان نظام با وزارت علوم شد
بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر فرهادی
وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری

با سلام و احترام
حمد و سپاس بی کران خداوند متعال را که حضور پر خیر و برکت و مؤثر جنابعالی در رأس این وزارتخانۀ استراتژیک را، مایه افتخار و دلگرمی همه اقشار دانشگاهی قرار داد.
ضمن تقدیر و سپاس از حسن نظر، اعتماد و حمایت جنابعالی از اینجانب به عنوان نمایندۀ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران در دوره سوم، به استحضار میرساند این سازمان، برگهای تقویم کاری و اجرایی خود در دوره سوم را همچون دوره های گذشته، با قلم رشد و اعتلای علمی و جوهر خدمترسانی به جامعه عزتمند روانشناسی و مشاوره کشور، پر کرده است و اکنون که دوره چهارم فعالیت این سازمان که به حق میتوان آن را یکی از دستآوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی خواند آغاز شده است، پیشنهادات ۶ گانۀ ذیل را به منظور پویایی بیش از پیش، رفع کاستی ها و استحکام ارتباط ساختاری و آکادمیک سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تقدیم حضور ارزشمندتان مینمایم.
۱- ضرورت تسریع در معرفی رئیس جدید سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در دوره چهارم به رئیس محترم جمهوری جهت تنفیذ حکم: همانگونه که مستحضرید بر اساس قانون، رئیس منتخب سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور پس از انتخاب توسط اعضای شورای مرکزی سازمان، توسط وزیر علوم به رئیس محترم جمهوری برای صدور حکم، معرفی می گردد. خواهشمند است ضمن تسریع در این امر، دستور فرمائید ترتیبی اتخاذ گردد تا در جلسه مربوط به مراسم صدور و تنفیذ احکام اعضای شورای مرکزی توسط جنابعالی، فرصتی برای بحث و تبادل نظر در خصوص مسائل جاری سازمان نیز پیش بینی گردد.
۲- ضرورت الگو برداری از رابطۀ ساختاری و نظام مند سازمان نظام پزشکی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مناسبات فی مابین سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور نظارت بر فعالیت مراکز مشاوره و روانشناسی: همانگونه که مستحضرید ضعف امکانات اجرایی این سازمان، نظارت بر فعالیت مراکز خدمات مشاوره و روانشناسی دارای پروانه فعالیت از این سازمان را دچار چالش کرده و این ضعف نظارتی عملاً تبدیل به یکی از نقاط آسیب در حوزه خدمترسانی مطلوب و کیفی به مراجعین گردیده است. به عبارت دیگر، اجرای استانداردها و چارچوبهای نظارتی بر مراکز خدمات روانشناسی و مشاوره، نیازمند اهرم هایی برای کمک به بهبود مستمر خدمت رسانی می باشد که در حال حاضر این سازمان در این بخش با چالش اساسی روبروست. لذا مستند به عملکرد حوزه های متناظر در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به نظر میرسد با دستور و نگاه ویژه جنابعالی، دفتر نظارت و ارزیابی آن وزارتخانه می تواند به عنوان بازوی نظارتی این سازمان، در جهت تقویت ارتقای کیفی خدمات مطلوب به جامعه هدف، نقشی بی بدیل داشته باشد.
۳- نظر به جایگاه ویژه و خطیر سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در ارتقای سلامت روانی جامعه؛ حمایت قاطع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از پیشهاد این سازمان مبنی بر داشتن ردیف بودجه اختصاصی که بخشی از هزینه های جاری سازمان را در نظر بگیرد، مورد انتظار و درخواست است.
۴- با توجه به رشد کمّی و بی رویه رشته روانشناسی و مشاوره بدون در نظر گرفتن استانداردهای لازم، پیشنهاد می گردد با تشریک مساعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره از فعالیت این مراکز فاقد اعتبار جلوگیری به عمل آید. همچین ضروری است ضمن رتبه بندی مراکز آموزشی
از حیث تجهیزات و امکانات بر اساس شاخص های مورد نیاز، با هماهنگی این سازمان نسبت به صدور عدم مجوز پذیرش دانشجو برای اینگونه مراکز اقدام گردد.
۵- ضرورت جلوگیری از واگذاری رشته های روانشناسی بالینی و روانشناسی سلامت به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی: با عنایت به عواقب فاجعه بار و آسیب های جدی غیر قابل جبران این واگذاری (که قبلاً نیز به استحضار جنابعالی رسیده است) و مبتنی بر ضرورت برنامه ریزی استراتژیک و نیل به سوی آموزش عالی یکپارچه، خواهشمند است همچون گذشته، با صلابت، شجاعت و منطق در برابر این اقدام غیر کارشناسی تا حصول نتیجه، ایستادگی فرمائید.
۶- ضرورت رفع موانع و تسهیل امور به منظور فعالیت انجمن روان درمانی کشور: با توجه به اهمیت و نقش و جایگاه درمان های روانشناختی در دنیا، خواهشمند است دستور فرمائید ترتیبی اتخاذ گردد تا زمینه تسهیل فعالیت انجمن روان درمانی ایران فراهم گردد.
۷- با توجه به اینکه اعضای شورای مرکزی از ابتدای تأسیس این سازمان تا کنون، هیچگونه حقوق و مزایایی در قبال فعالیت ها و اقدامات انجام شده دریافت ننمود

هاند، و منتخبین چهارمین دوره انتخابات سازمان نیز اکثراً از اعضای هیأت علمی دانشگاه ها هستند، پیشهاد می گردد دستور فرمائید با رعایت الزام حضور اعضای شورای مرکزی به مدت دو روز کاری در محل سازمان در طول هفته، حقوق و مزایای معادل مدیر گروههای دانشگاهی از جمله کسر موظف برای ایشان در نظر گرفته شود.
در پایان ضمن اعلام آمادگی حداکثری سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در عرصه علمی کشور و ابراز مراتب سپاس مجدد از حسن نظر جنابعالی به اینجانب، امید است با جایگزینی نماینده ای با توان علمی، اجرایی و دارای قدرت ارتباطی قوی در سمت نمایندگی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور شاهد پیگیری مجدانۀ موارد صدرالاشاره و تحقق همه اهداف مورد نظر در راستای ایجاد رابطه وثیق و پایدار فی ما بین وزارت علوم تحقیقات و فناوری و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور باشیم.
مزید توفیقات جنابعالی را در جهت تحقق آرمان های امام (ره)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و نظام مقدس جمهوری اسلامی در عرصه استقلال علمی کشور و اتقاء سطح دانش و مهارت های فنی و توسعه و ترویج فرهنگ تفکر علمی در جامعه خواهانم.

دکتر فریبرز درتاج
رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران

@IranEducationalPsychology

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *