دکتر فریبرز درتاج drdortaj.ir

به بهانه نظر سنجی های اینترنتی

انجمن روانشناسی تربیتی ایران
به بهانه نظر سنجی های اینترنتی

سلام
آمارهای چند روزه اخیر که از سایت های نظر سنجی در خصوص آرای کاندیداهای چهارمین دوره انتخابات سازمان نظام روانشناسی و مشاوره منتشر شده است، اینجانب را بر آن داشت تا نکاتی اساسی را در این رابطه به جامعه روانشناسی و مشاوره کشور تقدیم دارم:
اساتید پیشکسوتی که کاندیدای چهارمین دوره انتخابات سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور شده اند، ستاره های درخشانی در عرصه علمی و اجرایی کشور هستند که نام اینجانب و بسیاری دیگر از کاندیداها در کنار نامِ بزرگ این اندیشمندان به عنوان سرمایه های اصلی دانشگاه ها و مجامع علمی، اعتبار می یابد و در واقع امثال اینجانب، ثمرۀ تلاش ها، سرمایه گذاری ها و نیروی پرورشی این عزیزان بوده ایم.
عاطفه سرشار و گرمای امید بخش وجود این عزیزان در سردترین روزگاران، بهترین پشتیبان علمی و اجرایی برای اینجانب و امثال اینجانب بوده و به پاس قلب بزرگشان که همواره فریاد رس بوده و سرگردانی و ترس ما در پناه قلب مهربان آنان به شجاعت گراییده و به پاس محبت های بی دریغ آنان که در راه اعتلای علمی این رشته تخصصی هرگز فروکش نکرده، سپاسگزار اساتید پیشکسوتی هستیم که متواضعانه به ما آموختند که بیاموزیم.
قسم به نام الله که بزرگوارانی همچون دکتر شکوه نوابی نژاد، دکتر عباسعلی الهیاری، دکتر غلامعلی افروز، دکتر ولی اله فرزاد، دکتر عبداله شفیع آبادی، دکتر حسن پاشاشریفی، دکتر بهروز بیرشک، دکتر باقر ثنایی ذاکر همواره مأمنی برای محل جوشش و اوج دو جریان حیاتى علم و پژوهش و آرمان‏ گرائى و آرمان‏ خواهى در زیست بوم علمی کشور بوده اند.
عزت علمی امروز جامعۀ پر افتخار روانشناسی و مشاوره کشور مرهون فکر روشن، عزم راسخ، اراده استوار و شجاعت و اخلاص این عزیزان بوده است. این عزت علمی به دنبال خود عزت بین ‏المللى را برای ما به ارمغان آورده است و مقام معظم رهبری چه زیبا، منصب والای فرماندهان جنگ نرم را به امثال این عزیزان هدیه کردند و هدایت علمی امثال این والا مقامان است که اقتدار و استقلال علمی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی را رقم زده است.
نام ما در کنار نام این فرهیختگان و دانشمندان عزیز و عاشقی اعتبار می یابد که سلامت اندیشه های سازنده و فکرهای مبتکر و خلاق در حوزه روانشناسی و مشاوره، محصولِ شب زنده داری های آنهاست. اینجانب نتایج سایت های نظر سنجی موجود را منطقاً و عقلاً معتبر نمی دانم چراکه اولاً نمونه آماری آن بسیار محدود و سوگیرانه بوده و ثانیاً اینکه ماهیت رأی دهندگان از حیث عضویت در جامعه تخصصی روانشناسی و مشاوره کشور نیز محل تشکیک است که اگر چنین نبود چهره های بین المللی حاضر در این انتخابات، که همواره در قلب ما در صدر قرار داشته اند حتماً در این نظر سنجی ها نیز در صدر قرار می گرفتند. بنابراین انتخابی هشیارانه و منطقی داشته باشیم و بدانیم که این نظرسنجی ها، نمی تواند رفتار و کنش واقعی جامعه روانشناسی و مشاوره کشور را نشان داده باشد چرا که هرگز این جامعه تخصصی کسانی که همواره منشأ اثر بوده اند را نادیده نخواهد گرفت.
همواره بر این اعتقاد بوده ام که در سپیده دم ازل، آن زمان که سازندگی کائنات آغاز می گردید و کتاب تکوین گشوده می شد، نخستین کلمه ای که با قلم تقدیر در دیباچه قاموس هستی نقش بست، واژه زیبای استاد بوده و سر فصل این کتاب کهن، به تعلیم و تربیت اختصاص یافته است. در فرهنگ دینی و ملی ما ایرانیان نیز، اساتید پیشکسوت و علما جایگاه برجسته و ویژه‌ای دارند، تا جایی که قوام دولت ها و حکومت ها را وابسته به دانشمندان و علمای جامعه دانسته اند و در واقع اساتید پیشکسوت ثمره و میوه باغ علم و دانش هستند و ارزش اساتید دیگر نیز به علم و فضل آن هاست. پس همه ما در این لحظه و در هر کجا که هستیم به احترام چهره های نام آشنای روانشناسی و مشاوره کشورمان به پا می خیزیم و به قلب مهربانشان درود می فرستیم و بدانیم که خداوند متعال شاهد و ناظر اعمال ماست.

دکتر فریبرز درتاج
استاد دانشگاه علامه طباطبائی
۱۳۹۵/۴/۲۲
انجمن روانشناسی تربیتی ایران
@IranEducationalPsychology
کانال رسمی دکتر درتاج
@drdortaj

دکتر فریبرز درتاج drdortaj.ir

اطلاعیه ستاد مرکزی انتخابات چهارمین دوره شورای مرکزی و هیأت بازرسان

اطلاعیه ستاد مرکزی انتخابات چهارمین دوره شورای مرکزی و هیأت بازرسان

‏اعلام اسامی حوزه های اخذ رای در تهران
فرهنگسرای ارسباران: سیدخندان، خیابان جلفا
فرهنگسرای فردوس: فلکه دوم صادقیه، بلوار فردوس، بعد از چهارراه سلیمی
فرهنگسرای امید: خیابان امام حسین، خیابان خشکبارچی، بوستان خیام
فرهنگسرای ملل: بزرگراه صدر، میدان پیروز، بلوار قیطریه، بوستان قیطریه
فرهنگسرای اشراق: فلکه دوم تهرانپارس، انتهای خیابان جشنواره

دکتر فریبرز درتاج drdortaj.ir

برنامه های عملیاتی دکتر درتاج برای چهارمین دورۀ فعالیت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره :

برنامه های عملیاتی دکتر درتاج برای چهارمین دورۀ فعالیت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره :

تلاش در جهت افزایش تعاملات فرا سازمانی به منظور ایجاد اشتغال پایدار فارغ التحصیلان حوزۀ روانشناسی و مشاوره.

حذف دوره های کارورزی و تأکید بر شرکت همۀ متقاضیان(مرتبط و غیر مرتبط)ِ اخذ پروانۀ فعالیت در آزمون برد تخصصی به منظور رعایت اصل عدالت محوری و عدالت گستری.

تلاش جدی در جهت بازسازی برنامه درسی حوزه روانشناسی و مشاوره به منظور انتقال سر راست و روشن فارغ التحصیلان از آموزش عالی به اشتغال متناسب با رشتۀ تخصصی.

ارتقای کیفی خدمات قابل ارائه در مراکز خدمات مشاوره از طریق تدوین منشور حقوق متقابل درمانجویان و درمانگران و ایجاد الزام و ضمانت اجرایی در این خصوص.

تعامل سازنده با مراکز دانشگاهی فعال در حوزۀ تربیت روانشناس و مشاور به منظور رشد تولیدات علمیِ اقتدار آفرین.

تلاش در جهت تسهیل و ایجاد بستر لازم برای تعاملات بین المللی اساتید و دانشجویان روانشناسی و مشاوره.

تلاش در جهت ایجاد تجانس بین شیوه های آموزشی با الزامات محیط حرفه ای در حوزه روانشناسی و مشاوره.

مواجهه و مقابله جدی با مجلات جعلی و برگزاری همایش های غیر معتبر در حوزۀ روانشناسی و مشاوره.

نهادینه سازی و تأکید بر رعایت اصول اخلاقی فارغ از هرگونه وابستگی های سیاسی و مذهبی در کلیۀ شئونات عملکردی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره.

 

دکتر فریبرز درتاج drdortaj.ir

دکتر فریبرز درتاج

دکتر فریبرز درتاج
تاریخ تولد: ۱۳۴۶
گروه آموزشی: روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
رتبه علمی: استاد
تحصیلات: کارشناسی روانشناسی کودکان استثنایی دانشگاه شهید بهشتی
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
سوابق علمی – اجرایی :

نماینده وزیر علوم در سازمان نظام روان شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران

معاون پژوهشی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران

عضو هیت ممیزه مرکزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی

رییس گروه علمی علوم تربیتی،روانشناسی، علوم رفتاری و تربیت بدنی جشنواره بین المللی فارابی (دوره ششم و هفتم)
عضو هیات ممیزه دانشگاه علامه طباطبایی
عضو کمیسیون تخصصی هیأت ممیزه دانشگاه پیام نور

معاون اداری ـ مالی دانشگاه علامه طباطبائی

معاون پژوهشی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
عضو هیات ممیزه علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان

مدیر مسئول فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی

مدیر مسول فصلنامه اندازه گیری های تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی

عضو کمیسیون «تخصصی روان‏شناسی تربیتی» و کمیسیون “تخصصی روانسنجی” سازمان نظام روان‏شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران

رییس انجمن روانشناسی تربیتی ایران

مدیر مسول و سردبیر فصلنامه پژوهش در نظام های آموزشی

راهنمایی و مشاوره بیش از ۲۰۰ پایان نامه و رساله ارشد و دکتری
دکتر فریبرز درتاج:
@drdortaj

دکتر فریبرز درتاج drdortaj.ir

کسب رتبه B در ارزیابی کمیسیون انجمن های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توسط انجمن روانشناسی تربیتی ایران

کسب رتبه B در ارزیابی کمیسیون انجمن های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توسط انجمن روانشناسی تربیتی ایران را به رییس،اعضای هیات مدیره و کلیه اعضای انجمن روانشناسی تربیتی ایران تبریک می گوییم.
بدون تردید کسب این موفقیت ارزشمند مرهون زحمات دکتر درتاج ریاست انجمن و حمایت اعضای خانواده بزرگ انجمن روانشناسی تربیتی ایران می دانیم که تنها با گذشت ۳ سال از عمر این انجمن توانسته جایگاه رفیعی در جامعه علمی کشور بدست آورد.

انجمن ها در چه حوزه هایی فعالیت دارند؟

انجمن ها در چه حوزه هایی فعالیت دارند؟

دکتر فریبرز درتاج drdortaj.ir

ضرورت جراحی آموزشی

ضرورت جراحی آموزشی

به بهانه واخواهی رشته های روانشناسی بالینی و سلامت توسط وزارت بهداشت

بر اساس مطالعات و پژوهش های بین المللی و داخلی، حداقل ٧۵٪‏ از آموزش کشور های دنیا توسط یک وزارتخانه واحد، بنام “وزارت آموزش” انجام می شود.
این وزارتخانه مسئولیت آموزش از پیش دبستانی تا انتهای تحصیلات دانشگاهی را به عهده دارد.
به عنوان مثال بیشتر کشور های اتحادیه اروپا ار قبیل انگلستان،آلمان، فرانسه ، ایتالیا، دانمارک، هلند و …و همچنین کشور های پیشرفته ای از قبیل آمریکا ، کانادا، روسیه، مالزی، و…با این شیوه به تربیت نیروی انسانی می پردازند.
این کشور ها دریافتند ، آموزش یک پدیده پیوسته است و هرگونه گسستگی می تواند منجر به آسیب های جدی غیر قابل جبران در حوزه آموزش شود.
جالب است بدانید در کشور ما چندین نهاد ،بدون ارتباط با یکدیگرمسئولیت آموزش را به عهده دارند:

آموزش پیش دبستانی( سازمان بهزیستی )
آموزش متوسطه و عمومی (وزارت آموزش و پرورش)
آموزش های پزشکی(وزارت بهداشت)
آموزش غیر پزشکی(وزرات علوم )
آموزش فنی و حرفه ای(وزارت کار)

و در این میان تکلیف دانشگاه آزاد مشخص نیست
هرچند که ما همانند کشور های پیشرفته برای ایجاد وزارت آموزش، امکانات و زیر ساخت های لازم را نداریم، ولی نه تنها مخالف با واگذاری رشته های روانشناسی بالینی و سلامت به وزرات بهداشت بوده ؛ بلکه وظیفه خطیر ما به عنوان متخصصان حوزه آموزش، بازگرداندن بدنه از دست رفته آموزش عالی پزشکی به پیکره اصلی آن یعنی وزرات علوم می باشد.

دکتر فریبرز درتاج
استاد دانشگاه علامه طباطبایی
رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران

دکتر فریبرز درتاج drdortaj.ir

مصاحبه جناب آقای دکتر درتاج با کمپین امید، کارآمدی و تغییر

مصاحبه جناب آقای دکتر درتاج با کمپین امید، کارآمدی و تغییر
سوال اول:
شما وضعیت علمی کشور را به لحاظ تولیدات علمی چگونه ارزیابی می کنید؟ ما چه جایگاهی داریم در دنیا؟ رتبه ی ما کجاست؟ و این رتبه و جایگاه نسبت به سال های گذشته آیا کاهش پیدا کرده یا افزایش داشته؟

پاسخ دکتر فریبرز درتاج :
عرض سلام و ادب محضر اساتید و دانشجویان فرهیخته و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما در ماه مبارک رمضان.
در خصوص سوال شما مبنی بر وضعیت علمی ایران و نقش سازمان در رصد فعالیت های علمی در خدمت شما هستم.
همان طور که مستحضر هستید کشور ما یک کشور جوان است و ما حدود ۴ میلیون دانشجو در حال تحصیل داریم که تقریبا ۴۵% آن ها در بخش علوم انسانی مشغول هستند.
و بقیه ی دانشجویان در سایر رشته های علوم پایه، فنی مهندسی و پزشکی مشغول هستند.
اولین سوال من به عنوان معاون پژوهشی سازمان این است که آیا ما به این همه متخصص در حوزه ی علوم انسانی نیاز داریم؟
آیا هیچ نیازسنجی صورت گرفته که ما این همه متخصص در حوزه ی علوم انسانی و نظریه پردازی تربیت بکنیم؟ و آن چیز که بیشتر باعث تاسف است ۸۰% حوزه ی علوم انسانی در کمتر از ۱۰ رشته مشغولند. و این نشان میدهد واقعا ما نتوانسته ایم یک افق برای خود تعریف بکنیم و این فعالیت ها را رصد بکنیم.
در کشور ما حدود ۱۰۰۰ مجله ی علمی _ پژوهشی داریم که تقریبا ۵۴۰ تا مربوط به حوزه ی علوم انسانی است. یا ما حدود ۷۵۰ تا پژوهشگاه و پژوهشکده و مرکز پژوهشی داریم که تقریبا ۲۶۸ تا از آن ها مربوط به حوزه ی علوم انسانی هست. یعنی ما از نظر زیرساخت پژوهش و جایی که باید فرایند تولید علمی را انجام بده دچار مشکل نیستیم.
آن چیزی که باعث تاسف هست بخش زیادی از این فعالیت های پژوهشی در حوزه ی دولتی هست و بخش خصوصی ما حداقل مشارکت را در فعالیت های پژوهشی دارد. به عنوان مثال بودجه ای که به آموزش و پرورش تعلق می گیرد حدود ۹۸% صرف فعالیت های جاری و مربوط به هزینه های جاری هست. در نتیجه آموزش و پرورش ما به دلیل مشکلاتی که دارد زمین گیر شده و فعالیت پژوهشی در آنجا جریان ندارد.
و تقریبا ما مهمترین و کلیدی ترین نقطه برای استعداد یابی و پرورش خلاقیت و شناخت استعدادها برای آینده کشور در آموزش و پرورش است که این فرایند را در پژوهشکده ها با آموزش ضمن خدمت معلم ها با تقویت روش های نوین بتوانیم شناسایی کنیم و اینجا به عنوان یکی از کلیدی ترین جاها پژوهش وجود ندارد.
با وجود توسعه ی پارک های علم و فناوری و قطب های علمی در کشور، دانشگاه های ما هنوز دانشگاه های آموزش محورند. یعنی با وجود اینکه دانشگاه ها در کشورهای مختلف دنیا الان در نسل سوم و چهارم حرکت می کنند ما هنوز در نسل اول یعنی دانشگاه های آموزش محوریم. همان طور که مستحضرید نسل دوم دانشگاه های پژوهش محور هستند و نسل سوم دانشگاه های کارآفرین هستند و در نسل چهارم که ما اصلا سیر نمی کنیم و ما امیدمان این است که بتوانیم به نسل دوم برسیم.
اگر من بخواهم این عدد و رقم ها را که تا حدودی ناامید کننده بود ولی اگر بخواهیم آمارهای خوب و از دیدگاه روانشناسی مثبت گرا به آن نگاه کنیم، رشد تولیدات علمی ما بر اساس برنامه سند چشم انداز، فعالیت های علمی ایران در منطقه و دنیا رصد میشود و در پایگاه ها و نمایه های بین المللی قابل بررسی است و شما میتوانید آن ها را ملاحضه کنید.
الزامی که در سند وجود داشته ما باید شاگرد اول منطقه می شدیم در ۲۰ سال اول ولی مهمترین رقیب ما در منطقه کشور ترکیه بوده که تقریبا ۲ _ ۳ سال است که ترکیه را جا گذاشتیم به لحاظ شاخص تولیدات علمی ما که مقالات ISI هست و در این پایگاه یا در پایگاه scopuse نمایه میشود در سال ۲۰۱۵ ما حدود ۲۳۳۰۰۰ مدرک علمی از ما ثبت شده در این پایگاه ما تقریبا سالانه چیزی در حدود ۲۷۰۰۰ مقاله ISI داریم.
ولی میخواهم بگویم این رشد کمی نمیتواند یک شاخص خیلی خوب باشد و ما بگوییم که همیشه بر اساس پایگاههای علمی که وجود دارد،بین کشورها رتبه ی ما بین ۱۶ تا ۲۰ بوده،آیا واقعا با اینکه ما ترکیه را جا گذاشته ایم اصلا وضعیت ما نسبت به ترکیه وارتباطی که دانشگاههای انها با صنعت دارد اصلا قابل مقایسه نیست. کدام بخش خصوصی حاضر است روی مقاله ی شما روی پتنتی که شما ثبت کردید سرمایه گذاری بکند؟
در نتیجه میخوام بگویم این آمار کمی است.بله باعث افتخار ماست، دانشگاه های ما شدیدا حمایت می کنند هم دانشگاه هایی که در بخش غیر دولتی هستند هم دانشگاه های دولتی اعضای هیئت علمی خود را ترغیب می کنند که مقالاتISI بنویسند. حتی آنهایی که معتبر هستند من درباره ی مجلات ISI که اعتبار علمی ندارند هم صحبت می کنم.
بنابراین رتبه ی علمی ما بین ۱۶ تا ۲۰ بوده و معمولا رتبه اول تا سوم همیشه در اختیار امریکا، چین و انگلستان هست.
ما با وجود اینکه در منطقه در بین کشورهایی که خودمان را رصد کردیم رتبه ی ۱ را داریم اگر کسی روی نتایج این مقالات سرمایه گذاری نکند یعنی آن فرایند تولید علم به ثروت وجود نداشته باشد ما همچنان آمارهای خالی را می دهیم و این در زندگی و وضعیت اجتماعی_اقتصادی ما تغییری را ایجاد نمی کند. حالا برمبنای هرکدام از این پایگاه ها ما بخواهیم رصد بکنیم.
اگر من بخواهم این بحثم را نتیجه گیری بکنم ایران با داشتن۱% جمعیت دنیا تقریبا ۲% تولیدات علمی دنیا را به خودش اختصاص داده است. ولی وقتی ما وارد شاخص هایی مثل h-indexیا مجلات hot paper یا پر استنادها بشویم ما می بینیم که در جایی که تبدیل به بحث کیفی میشود و تبدیل به ثروت می شود ما فاصله ی زیادی را داریم و این نباید ما را خیلی خوشحال کند و امیدوارکننده به این باشیم که خب ما رتبمون در دنیا بد نیست.

سوال دوم مصاحبه کمپین امید با دکتر درتاج :
جایگاه و نقش سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در حوزه پژوهشی در کجاست و آیا سازمان در این مورد فعالیتهایی را انجام داده؟اگر انجام داده چه فعالیتعایی انجام داده و انجام میدهد و مخصوصا در رابطه با همایش ها و مجلات علمی توضیحاتی را لطفا بفرمایید.
پاسخ:
تمام تصمیم گیریهای فعالیتهای معاونت پژوهشی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در شورای پژوهشی سازمان صورت می گیرد و در واقع ترکیبی از اساتید تراز اول کشور است که بر تمام فعالیتهای پژوهشی و تفاهم نامه هایی که سازمان با دستگاه های اجرایی دارد نظارت می کند.اصولا فعالیتهای پژوهشی سازمان از طریق انعقاد همین تفاهم نامه ها صورت می گیرد.
ما با دستگاههای مختلفی از جمله قوه قضاییه،نیروی انتظامی،وزارت دفاع،سازمان ملی جوانان،سازمان بهزیستی،آموزش و پرورش و بسیار از دستگاههای دیگر تفاهمنامه امضا کرده ایم.در قالب این تفاهم نامه ها علاوه بر طرحهایی که مورد نیاز آن دستگاه ها می باشد،نیاز دو طرف از طریق برگزاری سمینارها، همایش های علمی و کارگاههای مورد نیاز اقدام میکنیم.
یکی از دغدغه هایی که شورای پژوهشی سازمان دارد،مشکلات مربوط به همایش ها و سمینارهای غیر علمی که در کشور انجام می شود است.سازمان تمام همایش هایی که در حوزه روانشناسی در کشور برگزار می شود را رصد می کند و به همایش هایی که علمی هستند و دارای ملاکهای لازم هستند امتیاز بازآموزی را لحاظ می کنیم و تمام فعالیتهای آن کنگره ها و سمینارهایا همایشها مد نظر هست ونظارت علمی روی آنها قرارمیگیرد.دغدغه اصلی برگزاری همایشهای غیر علمیست ،بخاطر اجباری که دانشجویان ارشد برای پایان نامه ها و رساله دکتری نیاز به گرفتن پذیرش و چاپ مقالات در مجلات دارند افراد سودجو با نمایه های غیر معتبر به نام ISI مبالغ کلانی از دانشجویان دریافت میکنند .
این همایشها وسمینارها جعلی و غیرعلمی هستند. به دانشجو قول میدهند که مقالاتشان بصورت ISIدر مجلات چاپ میشه درحالی که فاقد اعتبارند.همایشهای علمی دریک محدوده علمی فعال هستند مثلا یک فعالیت در حوزه ارزیابی در آموزش وپرورش و روانسناسی مدرسه …اینها در یک فیلد تخصصی فعال هستند.
همایشهای جعلی با عناوینی از قبیل علوم رفتاری -علوم اجتماعی-هلوم تربیتی برگزار میشوند.مگر میشود ۳ رشته که هر کدام دهها گرایش دارند در قالب یک کارگاه برگزار کنید؟
این همایشها را سازمان رصد میکند و با برگزاری این همایشها برخورد جدی میکند.مجوزهایی که فرد از وزارت ارشاد یا جاهای دیگر دریافت میکند صرفا نمیتوانند برگزار کننده باشند مگراینکه اعضا وکادر هلمی ازاعضای هیات علمی باشند ونیز در یک فیلد تخصص باشند در این صورت سازمان همکاری میکند و مجوز همایش وکارگاهها ثادر میشوند و سازمان کمکشان میکند.براساس طرحهای دردست اقدامسازمان برای افرادی که پروانه اشتغال حرفه ای دریافت میکنند وباید تمدید کنند سالی ۲۰ ساعت بازآموزی تعیین کرده برای ۳ سال مدت پروانه ۶۰ ساعت یعنی چیزی حدود ۳ یا ۳ روز در سال.
این کمک میکند به افراد که مداوم آموزش وردوره ببینند وذکمکی باشد برایشان که در فیلد تخصصی خود مهارت بیشتری کسب کنند.
پس فرد برای تمدید قرارداد به امتیاز بازآموزی ۲۰ ساعت در سال نیاز دارند اما برای دریافت پروانه حرفه ای نیازی به امتیاز باز آموزی همایشها وکارگاهها نیست.حالا دانشجو اگر مایل بود میتواند در کارگاهها وهمایشها شرکت کند یا نکند.
یکی دیگر از طرحهایی که درحوزه ی پژوهشی سازمان نظام طراحی کردیم این است که:
گریدهای سامانه ای طراحی کردیم که بتوانیم تمام کتابها و مقالاتی که در این حوزه وجود دارند یکجا جمع آوری ور اختیار اعضا قرار گیرد.همین طور گرید بندی خدمات مراکز مشاوره که بعضیها شاخص هایشان بالاتر وبعضی پایینتر است.
یکی از مهمترین طرحهای حوزه پژوهشی سازمان این است که:
به دلیل رشد بی رویه وقارچ گونه رشته روانشناسی در سراسر کشور است.ما واقعا در حوزه پژوهشی سازمان بحث جدی در این زمینه انام دادیم که تمام دانشگاهها که اقدام به تربیت روانشناس کرده اند چه وزارت علوم چه در علوم پزشکی چه پیام نور چه دانشگاههای آزاد یا موسسات غیر انتفاعی براساس طرح مشترک ما با دفتر وزارت ارزیابی ووزارت علوم داریم دانشگاهها را گرید بندی میکنیم.ودانشگاههای با گردی A -B-C به فارغ التحیلان پروانه داده میشه به دانشگاهها با گرید D پروانه داده نمیشود.دانشگاهی که نه هیات علمی دارد ونه امکانات نه آزمایشگاه چطور میتواند دانشجو تربیت کند ؟
این موارد برنامه های آینده سازمان است که به تفصیل انشاالله در باره آنها صحبت خواهم کرد.

 

“ضرورت تجمیع رشته های روانشناسی در وزارت علوم،تحقیقات و فناوری “

متن نامه مشترک جناب دکتر عباسعلی اللهیاری،ریاست سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، و جناب دکتر فریبرز درتاج ریاست انجمن روانشناسی تربیتی ایران، در خصوص “ضرورت تجمیع رشته های روانشناسی در وزارت علوم،تحقیقات و فناوری ” به دکتر محمد مهدی زاهدی،رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی

“ضرورت تجمیع رشته های روانشناسی در وزارت علوم،تحقیقات و فناوری “

محدودیت پذیرش دانشجویان دختر !!!

اعتراض انجمن روانشناسی تربیتی ایران به وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی
دکترفریبرز درتاج، رییس انجمن روانشناسی تربیتی ایران و استاد تمام دانشگاه علامه طباطبائی، در نامه ای اعتراضی درخصوص محدودیت پذیرش دانشجویان دختر در رشته های پزشکی -دندانپزشکی و داروسازی
در دو سال گذشته براساس آمار پذیرش دانشجویان دختر و پیامدهای حاصله به وزارت بهداشت اعتراض کرد.
متن کامل نامه رییس انجمن روانشناسی تربیتی ایران را در فایل پیوست مطالعه نمایید.

pdf اعتراض انجمن روانشناسی تربیتی ایران به وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی